Autor fotografie: foto: U.S. Air Force, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: He 178 V1
27. srpna 1939, jen několik dnů před německým útokem na Polsko: Erich Karl Warsitz, pilot Luftwaffe přidělený na ministerstvo letectví (Reichsluftfahrtministerium) jako zkušební pilot uskutečnil první let prototypu letounu Heinkel He 178 V1, který byl ověřovacím prototypem letounu s proudovým pohonem. Šlo o vůbec první let proudového letounu v dějinách.
Společnost Heinkel Flugzeugwerke postavila malý jednomístný jednomotorový hornoplošník se zatahovacím podvozkem. He 178 měl sání vzduchu v přídi a výfuk motoru za ocasem, což bylo uspořádání, které se v budoucnu stalo standardním uspořádáním většiny jednomotorových proudových letadel. Letoun byl vyroben ze dřeva a hliníku.
He 178 V1 byl dlouhý 7,48 m, rozpětí křídel činilo 7,20 m a výška 2,10 m. Plocha křídla byla 7,90 m2. Prototyp měl prázdnou hmotnost 1 620 kg a jeho celková hmotnost činila 1 998 kg.
Letoun poháněl proudový motor Heinkel Strahltriebwerk HeS 3B, který zkonstruoval Hans Joachim Pabst von Ohain. HeS 3B používal jednostupňový axiální induktor, jednostupňový odstředivý kompresor a jednostupňovou turbínu s radiálním průtokem. Motor poskytoval tah 4,902 kN při 11600 otáčkách za minutu a spaloval motorovou naftu. Maximální rychlost motoru byla 13000 otáček za minutu, byl dlouhý 1,480 m, měl průměr 0,930 m a vážil 360 kg.
video: youtube
He 178 V1 byl navržen pro cestovní rychlost 580 kilometrů za hodinu a maximální rychlost 700 kilometrů za hodinu. Během letových zkoušek bylo dosaženo nejvyšší rychlosti 632 kilometrů za hodinu. Jeho odhadovaný dolet byl 200 kilometrů.
Kapitán Warsitz provedl dva krátké okruhy nad letištěm a poté přistál. Jednalo se o vůbec první let letadla poháněného pouze proudovým motorem. Společnost Heinkel vyvíjela proudový motor a zkušební letoun Heinkel He 178 V1 ve velkém utajení. Byly utajeny dokonce i před německým letectvem a až 1. listopadu 1939, po německém vítězství v Polsku, uspořádal Heinkel předvedení proudového letounu pro oficiální představitele, kterého se ovšem vrchní velitel Luftwaffe Hermann Göring nezúčastnil.
Ernst Udet a Erhard Milch, ministr výroby a zásobování letectva, předvedení letounu sledovali, ale nebyli jeho výkony údajně nijak ohromeni, mj. kvůli velmi nedostatečné výdrži/doletu, který prakticky znemožňoval nasazení letounu v boji. Zejména ministr Milch vyčítal Heinkelovi, že je ve skluzu s výrobou objednaných již v Luftwaffe zavedených strojů, a ztrácí čas a energii na vývoj nevojenského a neozbrojeného letounu bez perspektivy.
Heinkela to neodrazilo a z vlastní iniciativy se pustil do vývoje dvoumotorového proudového stíhacího letounu He 280, při jehož vývoji uplatnil zkušenosti s He 178. Bude postaveno devět kusů He 280, ale Luftwaffe dá přednost Messerschmittu Me 262.
Původní He 178 byl umístěn v Německém technickém muzeu v Berlíně. V roce 1943 byl zničen při bombardování.
Zdroj: militaryfactory.com; thisdayinaviation.com