První operace B-17 nad okupovanou Evropou

První operace B-17 nad okupovanou Evropou
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: B-17
16 / 07 / 2022, 10:00

Jak probíhala první operace B-17 nad okupovanou Evropou?

V srpnu 1942 VIIth Bomber Command (bombardovací velitelství) ztrácelo své nové čtyřmotorové bombardéry výhradně kvůli třem nehodám 97th Bomber Group (BG). K bojové akci se dostalo až 17. srpna 1942. Dvacet čtyři osádek bylo u 97. BG k dispozici. Skupina obsahovala u jedno v budoucnu velmi dobře známé jméno, Maj. Paul Tibbets. S ním v letounu letěl i velitel Col. Frank Armstrong, byť pouze jako nekvalifikovaný host. Do vzduchu šli v 15.26 přesně.

Letoun měl přiléhavé přízvisko Butcher Shop, jatka. Dalším vysoce postaveným nováčkem v B-17 byl Brig.-Gen. Ira Eaker, který se vměstnal do Yenkee Doodle, vedoucí letadlo druhého šestičlenného flightu. Ten komandoval celé velitelství. U Ypreville se objevily nepřátelské stíhačky a Sgt. Adam R. Jenkins, zadní ocasní střelec letounu Bat Outa Hell na ně zahájil palbu: „Když byly vzdáleny asi 300 yardů, napadlo mě, že je právě ten čas, abych něco udělal. Takže jsem zmáčknul spoušť a vypadalo to, že konce jeho křídel odpadly. Pak se zbylých 7 rozptýlilo“. Sgt. Kent R. West, který sloužil jako spodní střelec Birmingham Blitzkrieg ve své pohyblivé kouli, dostal uznáno jako první Američan zničení nepřátelské stíhačky, která se měla dostat do křížové palby.

Němci poblíž Rouen, což byl cíl 12 B-17, opravdu postrádali Fw 190A-3, W. Nr. 4332. Lt. Herbert Horn padl. To by ovšem znamenalo, že britští stíhači „nesejmuli“ nic. Na cíl mělo každopádně směřovat 36 900lb britských bomb v podobě 45 600lb a 9 1000lb, ty velké měly tři B-17 s cílem zničit opravnu lokomotiv. Shozeny byly z vysoké výšky 23 000 stop. Pár minulo o míli, ale většina měla skončit v cílové oblasti. Protiletadlová palba zasáhla střepinami dvě B-17, jinak vyvázly. Veselá nálada pokračovala i těsně nad zemí, když tři létající pevnosti provedly průlet nad naváděcí věží v Polebrooku. New York Times pokračoval v oslavě první stranou svých novin.

Při nájezdu na Dieppe 19. srpna vyvinula 97. BG maximální úsilí s 24 B-17E, které udeřily na letiště Abbeville-Drucat. Dvě se odpojily kvůli mechanickým potížím, ale zbytek měl zlikvidovat hangár a letové dráhy. Britské velení pak hlásilo, že na zemi bylo zničeno nebo poškozeno 16 stíhaček a letiště vyřazeno na dvě hodiny. Obojí byl nesmysl. Lehce poškozeny byly dva Me 109 od 6./JG 26 a základna byla plně akceschopná. Bombardována byla v 11.30 německého času a o 7 min. později z ní hned startovala hlídka II./JG 26. Hned následující den byl uspořádán nálet na nádraží Longeau, kde mělo být 1600 vagonů. Z 12 B-17 jich 11 odbombardovalo a Spitfiry formaci uchránily před nepřítelem.

Údajně mělo být zaznamenáno 15 přímých zásahů. 21. srpna zamířilo dalších 12 na loděnice Rotterdam Wilton. Jedna létající pevnost se musela vrátit, ale za tu šel nahoru náhradník. Bohužel, další tři utrpěly poruchy generátorů, které pohybovaly kulometnými kupolemi, takže se vrátily. Zbylé se opozdily, což znamenalo, že eskorta nebude trvalá, protože stíhačky mají méně paliva. Šestnáct minut znamenalo, že ochrana stíhaček nuceně obrátila. Osádky uváděly, že je napadlo 25 nepřátel. Nahlásily si dva z nich. Problém byl v tom, že II./JG1 utrpěla pouze poškození jednoho Fw 190. B-17 Johnny Reb mezitím projela dávka jednoho z nich. Kanónové střely proletěly čelním sklem a prošpikovaly 2/Lt. Donalda A. Walterse, druhého pilota. Trefily nejen nohy, ale i hruď. Zemřel okamžitě. Střepiny z plexiskla těžce zranily pilota Richarda S. Starkse. Řval o pomoc a bombometčík 1/Lt. Ewart T. „Ed“ Sconiers a Sgt Allen přispěchali.

Sconiers se předtím pokoušel stát pilotem, ale byl vyhozen. Odstranil ze sedadla mrtvého a přijímal instrukce. Motory č. 3 a 4 byly zasaženy, ale musely nějak vydržet, protože B-17 se dostal zpět do Horsham St. Faith. 24.srpna zaútočilo opět 12 B-17 97. BG na loděnice v Le Trait. Zatímco Flak způsobil lehčí škody a mírná zranění tří členů osádek, letadlem Maj. Tibbetse prošla 20mm střela stíhače. Proletěla pravým oknem a těžce zranila druhého pilota, Lt. Gene Lockharta do levé ruky. Krev se rozstříkla po přístrojích. Ty byly rovněž poškozeny. Tibbets utrpěl lehké zranění levé nohy a zápěstí. Musel dát panikujícímu kolegovi ránu levým loktem, chytit jej pod krkem a odtáhnut od pák. Nedošlo tak ke stažení plynu a letoun Tibbets dořídil bezpečně domů. Lockhart sice ztratil hodně krve, ale přežil.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace