První ponorka se jmenovala Želva. Pokus o potopení britských lodi však skončil fiaskem

První ponorka se jmenovala Želva. Pokus o potopení britských lodi však skončil fiaskem
Autor: CC BY-SA 3.0|Popisek: ponorka Želva
25 / 05 / 2019, 13:00

Zdá se to možná neuvěřitelné, ale první ponorka nazvaná Želva spatřila světlo světa už v roce 1776. Zkonstruoval ji americký vynálezce a vlastenec David Bushnell.

Ponorky mají velmi dlouhou a bohatou historii. Ta první, kterou zkonstruoval americký vynálezce a vlastenec David Bushnell, téměř nepřipomínala ponorku, jak ji známe dnes. Původně farmář se však brzy zamiloval do různých technických ,,udělátek" a jeho další cesty tak nevyhnutelně vedly k vynálezům, které ovlivnily svou dobu, ať už to byla časovaná bomba či námořní mina. A právě od miny již nebylo daleko od zkonstruování první ponorky, na které Bushnell pracoval v době propukající války za nezávislost (1776-1783).

Bushnell si uvědomoval, že v době bojů, které se vedly i na moři, by se hodila zbraň, která by operovala ve vodě a útočila na nepřátelská plavidla. Bushnellovi se tak podařilo v roce 1776 sestrojit nadčasový vynález v podobě ponorky, kterou nazval příznačně Želva, protože tvarem připomínala dva spojené želví krunýře. Plavidlo bylo vyrobeno ze dřeva napuštěného dehtem a zasíleno bylo ocelovými obručemi. Bylo pouze 1,8 m vysoké, 2,3 m dlouhé a 90 cm široké. Do ručně ovládané ponorky se vešel jen jeden člověk, který měl kromě nepřítele bojovat také se stísněným prostorem. Ponorku ovládal kormidlem, které se nacházelo v zadní části ponorky.

želva

                                                   Ponorka Želva (zdroj obrázku CC BY-SA 4.0)

 

Útok měl proběhnout tak, že se Želva nepozorovaně přiblíží k nepřátelskému plavidlu a vrtákem, který byl umístěn vedle věžičky, dobrovolník v ponorce navrtá dno lodě a k otvoru připevní minu s časovacím mechanismem.

Testy Želvy se uskutečnily na řece Connecticut. Nadšení z nového plavidla, které bylo postaveno za velmi krátkou dobu, vedly Bushnella k tomu, že si ji vyzkouší ,,v ostrém provozu". Volba nepřítele padla na britskou vlajkovou loď HMS Eagle, na níž se pokusil dobrovolník Ezra Lee aplikovat teorii útoku v praxi. Lee se pokusil HMS Eagle potopit pomocí vrtáku, háku a nálože, ale pokus skončil neúspěchem. Loď totiž byla obložena měděnými plechy, které zabránily navrtání dna lodě, do níž se měla pak připevnila nálož. Leeova akce vzbudila pozornost Angličanů, kteří vyslali veslici, aby Želvu pronásledovala. Lee však dokázal s ponorkou nakonec odplout spěšně pryč.

Druhý útok na britské plavidlo se uskutečnil v roce 1777 a ,,obětí" se měla stát HMS Cerberus. Nicméně tento pokus taktéž skončil nezdarem. I přesto nabídl Bushnell ponorku Georgi Washingtonovi, budoucímu prvnímu prezidentovi USA. Ten agilního vynálezce také ve válce za nezávislost angažoval. Bushnell se tak stal se velitelem vytvořené jednotky ,,bojových inženýrů" a měl tak příležitost sám sloužit v boji. 

I když Želva neslavila na bojovém poli úspěchy, stala se předchůdcem moderních ponorek v budoucnosti. Jejímu vynálezci pak zajistila světový věhlas.

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace