První vzdušná vítězství ve válce: Německý bombardér sestřelil polskou stíhačku, pilot druhého stroje se Luftwaffe pomstil záhy

První vzdušná vítězství ve válce: Německý bombardér sestřelil polskou stíhačku, pilot druhého stroje se Luftwaffe pomstil záhy
Autor: wikipedia, public domain|Popisek: PZL P.11a
18 / 02 / 2020, 10:00

28. února v roce 2000 zemřel stíhací pilot, jehož jméno není v obecném povědomí. Władysław Gnyś se 1. září 1939 stal prvním spojeneckým stíhačem druhé světové války, který sestřelil německý letoun, resp. hned dva najednou. Sloužil u 121. stíhací eskadry se základnou v Krakově. Jednotka byla vyzbrojena hornoplošníkem PZL P.11. Proti moderním německým stíhacím Messerschmittům již poněkud zastarávajícím, ale na taktické bombardéry počátku války dostačující. Gnyśovy první oběti byly Dorniery Do 17E. A válka pro něj začala skutečně dramaticky.

V brzkých ranních hodinách prvního dne druhé světové války startovala pohotovostní dvojice polských stíhacích PZL P.11c proti německým bombardérům útočícím na Krakov. Dvojici tvořil letoun kapitána Medweckiho, velitele III. stíhacího divizionu 2. leteckého pluku podřízený armádě Kraków. Na křídle letěl podporučík Gnyś. Na stíhače si hned po startu ve výšce okolo tří set metrů vyšláply drze a úspěšně dvě střemhlavé Stuky (Junkers Ju 87B) od StG 2, přičemž poddůstojník Neubert kulomety svého bombardéru sestřelil Medweckiho stroj a dosáhl podle všeho prvního leteckého vítězství války vůbec.

Gnyś jednu z útočících Stuk poškodil, ale bombardér se dokázal vrátit na základnu. Podporučík pokračoval v letu nad Krakov a o několik minut později napadl dva střední bombardéry Dornier Do 17E od KG 77. PZL P.11c standardně nesl dva kulomety, ale Gnyśův měl navíc pravděpodobně dva další v křídlech - několik takto vyzbrojených letounů dostala 121. eskadra jinak létající na PZL P.11a v roce 1938. I se čtyřmi kulomety bylo třeba několik útoků, než se oba Dorniery poroučely k zemi, a je možné, že důvodem zániku druhého byla srážka s poškozeným letounem. Cestou zpět na letiště potkal stíhač ještě jeden Heinkel 111, ale veškerou munici již spotřeboval.

První polské, a tedy spojenecké, vítězství války bylo zpochybněno německými prameny, podle nichž byly Dorniery sestřeleny protiletadlovou palbou, resp. jeden poškozen, načež se měly letouny srazit a dopadnout u vsi Żurada. Při prozkoumání zbytků bombardérů v nich ovšem byly jednoznačně identifikovány průstřely od kulometů ráže 7,92 mm.

Během polského tažení sestřelil Gnyś ještě jeden německý bombardér (He 111), a po polské porážce unikl do Francie, kde se přidal k Armée de l'Air, létal na Morane MS 406-C u stíhací skupiny III./1 a podílel se přitom na sestřelení dalších tří letounů (po třetinách mu byly připsány He 111, Do 17 a Bf 109) a poškození dalšího Dornieru. Po francouzské kapitulaci se přes alžírský Oran a marockou Casablancu dostal do Liverpoolu. Zprvu létal u 302. (polské) perutě na Hurricanu, později u 316. perutě na Spitfiru a 309. stíhací-průzkumné perutě na průzkumné verzi amerického Mustangu.

20. srpna 1944 se pak stal velitelem 317. stíhací perutě a o týden později byl jeho Spitfire sestřelen protiletadlovým dělostřelectvem nad Rouenem a Gnyś zraněn a zajat. Z nemocnice pro válečné zajatce se mu však podařilo uprchnut a s pomocí francouzského hnutí odporu se dostal zpět ke svým. Po válce se pak usadil v Kanadě. V roce 1989 se také po půlstoletí osobně setkal s Frankem Neubertem, pilotem Ju 87B, s nímž se utkal 1. září 1939.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace