Prvním obrněným transportérem na světě byl Mark IX. Průkopnické vozidlo, které ukázalo dalším směr

Prvním obrněným transportérem na světě byl Mark IX. Průkopnické vozidlo, které ukázalo dalším směr
Autor fotografie: public domain|Popisek: Mark IX
21 / 12 / 2020, 11:00

Vyšlapal ostatním cestu. Prvním obrněným transportérem byl Mark IX., který posloužil za vzor mnoha dalším konstrukcím tohoto typu.

Na konci roku 1917 po pečlivém prostudování zpráv o tom, jak si vedou tanky na bojišti, dospěl britský generální štáb k tomu, že pěchota je vedle tanků zranitelná, a proto dospěla k závěru, že je třeba postavit speciální vozidlo na přepravu pěchoty do prvních linií boje. Aniž by si to tehdy vedoucí britští vojenští činitelé uvědomovali, vznikl nápad na první obrněný transportér na světě

Jako základ tohoto vozidla byl zvolen tank Mk.V, protože nebyl čas na kompletně nový design. MK V byl modernizovanou verzí tanku Mark IV a plusové body si připsal pro jednoduchost svého designu.

Požadavek vojenských míst byl jasný - vozidlo mělo přepravovat až 50 pěšáků či 10 tun zásob. Koncem roku 1917 tak začaly práce na 2 prototypech obrněném transportéru, a který mohl sloužit i jako zásobovací tank. Samotné práce pak probíhaly do června 1918. Design byl uzpůsoben tak, že motorová část se nacházela v přední části vozidla a přepravní či nákladový prostor ve středu.

mark ix

                            Mark IX v tankovém muzeu v Bovingtonu (Foto: Mightyhansa, CC BY-SA 4.0)

 

Vozidlo bylo 9,7 m dlouhé, 2,5 široké a 2,64 m široké. Posádku tvořili 4 lidé - velitel, řidič, mechanik a kulometčík, Mark IX mohl nakonec přepravit místo 50 lidi, jak bylo původně plánováno, jen 30 pěšáků, protože ,,původní" Mk V nakonec nenabízel tolik prostoru. Vozidlo poháněl vodou chlazený 6válec Ricardo o výkonu 150 koní. Maximální rychlost transportéru byla 6,9 km/h, na těžkém terénu mohla spadnout až k 1,3 km/h, dosah činil 32 km. Výzbroj zajišťovaly 2 kulomety Hotchkiss ráže 7,62 mm.

Armáda si objednala 200 kusů transportéru, nicméně do konce první světové války stihly být vyrobeny pouze 3 kusy. Jen 2 kusy před podpisem míru 11. 11. 1918 pak byly připraveny k bojovým testům na západní frontě. Další vozidla se pak vyrobila až po válce. Nakonec jeden ,,osamělý" Mark IX přece jen sloužil ve Francii jako sanitární vozidlo. Celkem se vyprodukovalo 34 kusů Mark IX.

Protože práce na prvním obrněném transportéru probíhaly na sklonku války, vozidlo tak do konfliktu nestačilo zasáhnout. Nicméně britský Mark IX ukázal směr, kudy se vydat při konstrukci těchto vozidel v budoucnu a v řadě ohledů se jednalo o průkopnické vozidlo.

 

Zdroj: history.com

Tagy článku