PT-76 - obojživelný lehký tank východního bloku (1951-2019)

PT-76 - obojživelný lehký tank východního bloku (1951-2019)
21 / 06 / 2019, 10:00

Plovoucí tank PT-76 (плавающий танк ПТ-76) patří mezi významná bojová vozidla studené války, byl vyráběný ve velkých počtech a ve velkém také exportován do zemí sovětského bloku a třetího světa pod sovětským vlivem. Navzdory tomu, že byl vyvinutý již koncem 40. let podle požadavků opřených o zkušenosti z 2. světové války, zůstává dodnes ve výzbroji řady zemí. Poprvé byl nasazen při sovětské invazi do Maďarska v roce 1956, v řadě regionálních konfliktů, Severovietnamci během války ve Vietnamu, Araby v arabsko-izraelských válkách, během invaze armád Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968, v irácko-íránské válce v 80. letech, během války v Zálivu, v bývalé Jugoslávii, a (zatím) naposledy Iráčany během koaliční invaze v roce 2003.

Vývoj tanku PT-76 byl zahájen v roce 1949. Požadavkem bylo sestrojit lehký tank pro průzkumné jednotky, a určující vlastností byla schopnost překonávat vodní překážky plavbou s minimální přípravou. Projekt 740 vedený inženýrem Šašmurinem uspěl pro jednoduchost konstrukce, dobré manévrovací schopnosti v terénu a dobré vlastnosti ve vodě. Za ty vděčil především v té době inovativnímu prvku: dvojici vodních reaktivních motorů. Cenou bylo především velmi slabé pancéřování věže v síle 20-25 mm s 35° sklonem na čele a 33° na bocích, a pancéřování trupu v síle 7-14 mm. Poskytovalo ochranu proti ručním zbraním a malým střepinám.

Tank byl vyzbrojen tankovým kanónem D-56T ráže 76,2 mm s účinným dostřelem 1500 metrů, kadencí 6-8 ran za minutu a zásobou 40 nábojů. Již na svou dobu šlo o spíše slabou zbraň schopnou ničit lehce pancéřované cíle jako obrněné transportéry; protipancéřovou střelou BM-354P je možné vést mířenou palbu na 1000 m, a na tuto vzdálenost proráží 50 mm pancíř. PT-76 může rovněž vést nepřímou palbu tříštivou municí s dostřelem 13000 m. Koaxiálním kulometem ráže 7,62 mm byl původně typ SGMT, od roku 1967 jej nahradil kulomet PKT.

Dieslový motor o výkonu 240 koní dává vozidlu na silnici rychlost 44 km/h, a ve vodě pak 10,2 km/h (5,5 uzlu). Poměr výkonu a hmotnosti činí při hmotnosti 14,6 tuny 16,4 k/t. S 250l nádrží činí dojezd 370-400 km, a s vezenými barely až 510 km.

Mezi nevýhody vozidla patřila absence ochrany proti účinkům zbraní hromadného ničení, což bylo vyřešeno od verze PT-76B, a také omezené možnosti nasazení v noci a za špatné viditelnosti, protože nočním viděním je vybaven jen periskop řidiče.

PT-76 byl standardním průzkumným tankem armád Varšavské smlouvy, kromě SSSR jej nasazovalo Polsko, NDR, Bulharsko, Maďarsko. Československo nikoli, ale na základě PT-76 byl společně s Polskem vyvinut obrněný transportér OT-62 TOPAS ("transportér obrněný pásový"), příbuzný sovětskému BTR-50. Dodnes je tank ve výzbroji ozbrojených sil Angoly, Madagaskaru, Nikaraguy, Severní Koreje a dalších. Rusko poslední vyřadilo ze služby v roce 2015.

PT-76 byl prvním bojovým vozidlem zničeným zásahem po drátu naváděné americké střely BGM-71 TOW, a sice 9. května 1972 ve Vietnamu během severovietnamského útoku na tábor v Ben Het. Střely byly odpalovány z vrtulníků UH-1B, a zničení tří tanků PT-76 významně přispělo k odražení útoku.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.