Pýcha britského námořnictva se hroutí pod vlastní vahou. Plán na záchranu však existuje

Pýcha britského námořnictva se hroutí pod vlastní vahou. Plán na záchranu však existuje
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0) |Popisek: HMS Victory
29 / 08 / 2017, 10:30

Slavná britská loď HMS Victory se hroutí pod tíhou vlastní váhy, Britové mají projekt, jak tomu zabránit.

Osmnáctiměsíční projekt je zaměřen na to, aby se HMS Victory, kotvící od roku 1922 v suchém doku v Portsmouthu, dále ,,nepropadala" vlastní vahou. Loď nyní drží 22 ocelových podpěr vzdálených od sebe šest metrů. 

Britové podrobně zdokumentovali, že 252 stará loď se postupně hroutí vlastní vahou. Podle projektového ředitele Národního muzea královského námořnictva Andrewa Bainese se trup má pohybovat tempem 0,5 cm každý rok, což činí za 40 let celkem 20 cm. To by podle expertů mohlo znamenat pro loď nevratná poškození.

psali jsme: V pondělí se málem potopila americká bitevní loď USS Texas

HMS Victory

Paluba HMS Victory dnes

 

Proto za pomocí detailního laserového scanu a počítačového modelu vytvořili experti na tuto problematiku nový ,,podpůrný" systém, který by názorně ukázal, jak by HMS Victory mohla ,,sedět" bezpečně jako na vodě. Rozhodli se tedy spíše než 22 ocelových podpěr, které nyní drží plavidlo, a jež vytvářejí nadměrnou zátěž zejména na trup lodi, použít 134 nastavitelných víceúrovňových ocelových pilířů, které jsou zhruba 4,5 metrů vysoké. 

To by mělo podle expertů uvést do chodu ,,revoluční" podpěrný systém, který by byl schopen rovnoměrně rozložit váhu 2 000 tun. Výhodou systému je i fakt, že každý pilíř je navíc vysouvatelný. Podle expertů bude tato unikátní operace  první svého druhu.  Jejím cílem je  celková stabilizace lodi, aby se již nemohla hnout, a udělat potřebné kroky, jež zajistí, aby HMS Victory vydržela na místě pokud možno dalších 250 let.

psali jsme: psali jsme: HMS Agincourt: Nejdelší bitevní loď Jejího veličenstva za Velké války

palubní děla HMS Victory

palubní děla HMS Victory

 

Andrew Baines prohlásil, že kvůli tomuto systému musí být odstraněny původní podpěry a také vyměněny vnější prkna HMS Victory.

HMS Victory je i po několika desítkách let, kdy kotví v suchém doku v Portsmouthu, vlekou turistickou atrakcí. Od roku 1928 si ji prohlédlo přes 30 milionů lidí. Celkové konzervační práce začaly na lodi již v roce 2011.

 

Zdroj: royalnavy.mod.uk

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace