foto: flickr.com (CC BY-SA 2.0) /HMS Victory
Slavná britská loď HMS Victory se hroutí pod tíhou vlastní váhy, Britové mají projekt, jak tomu zabránit.
Osmnáctiměsíční projekt je zaměřen na to, aby se HMS Victory, kotvící od roku 1922 v suchém doku v Portsmouthu, dále ,,nepropadala" vlastní vahou. Loď nyní drží 22 ocelových podpěr vzdálených od sebe šest metrů.
Britové podrobně zdokumentovali, že 252 stará loď se postupně hroutí vlastní vahou. Podle projektového ředitele Národního muzea královského námořnictva Andrewa Bainese se trup má pohybovat tempem 0,5 cm každý rok, což činí za 40 let celkem 20 cm. To by podle expertů mohlo znamenat pro loď nevratná poškození.
psali jsme: V pondělí se málem potopila americká bitevní loď USS Texas

Paluba HMS Victory dnes
Proto za pomocí detailního laserového scanu a počítačového modelu vytvořili experti na tuto problematiku nový ,,podpůrný" systém, který by názorně ukázal, jak by HMS Victory mohla ,,sedět" bezpečně jako na vodě. Rozhodli se tedy spíše než 22 ocelových podpěr, které nyní drží plavidlo, a jež vytvářejí nadměrnou zátěž zejména na trup lodi, použít 134 nastavitelných víceúrovňových ocelových pilířů, které jsou zhruba 4,5 metrů vysoké.
To by mělo podle expertů uvést do chodu ,,revoluční" podpěrný systém, který by byl schopen rovnoměrně rozložit váhu 2 000 tun. Výhodou systému je i fakt, že každý pilíř je navíc vysouvatelný. Podle expertů bude tato unikátní operace první svého druhu. Jejím cílem je celková stabilizace lodi, aby se již nemohla hnout, a udělat potřebné kroky, jež zajistí, aby HMS Victory vydržela na místě pokud možno dalších 250 let.
psali jsme: psali jsme: HMS Agincourt: Nejdelší bitevní loď Jejího veličenstva za Velké války

palubní děla HMS Victory
Andrew Baines prohlásil, že kvůli tomuto systému musí být odstraněny původní podpěry a také vyměněny vnější prkna HMS Victory.
HMS Victory je i po několika desítkách let, kdy kotví v suchém doku v Portsmouthu, vlekou turistickou atrakcí. Od roku 1928 si ji prohlédlo přes 30 milionů lidí. Celkové konzervační práce začaly na lodi již v roce 2011.
Zdroj: royalnavy.mod.uk
Tagy