Řecká odysea torpédoborce Adrias: I bez zničené přídě urazil téměř 1 400 kilometrů

Řecká odysea torpédoborce Adrias: I bez zničené přídě urazil téměř 1 400 kilometrů
Autor: Harry Pitchford (CC BY-SA 3.0)|Popisek: řecký torpédoborec Adrias
02 / 02 / 2020, 18:00

Řecký torpédoborec Adrias byl původně postaven pro Royal Navy jako HMS Border, ale nebyl nikdy zařazen do tamější námořní služby. V roce 1943 najel na minu, které plavidlu kompletně zničila příď. Přesto se dokázal Adrias doplavit strastiplnou cestou plnou nástrah do Alexandrie.

Torpédoborec Adrias byl původně postaven pro britské námořnictvo jako HMS Border, nicméně do služby Royal Navy nevstoupil. Před svým dokončením byl naopak zapůjčen Královskému řeckému námořnictvu, kde byl zařazen do služby v srpnu 1942 už jako Adrias.

Plavidlo o výtlaku 1490 tun bylo 85,3 metru dlouhé a mohlo dosáhnout rychlosti až 48 km/h. Adrias sloužil jako doprovod konvojů ve Středozemním moři a zúčastnil se také spojeneckého vylodění na Sicílii v roce 1943, kde se ve spolupráci s britským torpédoborcem HMS Quantock utkaly se 3 německými torpédovými čluny a 2 z nich potopil.

adrias

Krátce po vylodění spojenců na Sicílii, v říjnu 1943, však přišla zásadní zatěžkávací zkouška pro řecký torpédoborec. Tehdy probíhala důležitá operace v souostroví Dodekanésos v Egejském moři, kdy se spojenci pokoušeli vyrvat tuto skupinu řeckých ostrovů z rukou Italů. Snaha se však minula účinkem a bez vzdušné podpory tato kampaň nakonec selhala. A mohlo být hůře, protože torpédoborec Adrias, který se účastnil neúspěšné operace, byl málem potopen.

22. října 1943 se Adrias pohyboval blízko ostrova Kalymnos společně s britským torpédoborcem HMS Hurworth, řecké plavidlo však zasáhla mina, která úplně zničila jeho příď. Adrias však nakonec na hladině vydržel na rozdíl od torpédoborce Hurworth, který se potopil a vzal s sebou na dno moře 143 mužů. Adrias přišel o 21 mužů posádky, 30 dalších námořníků utrpělo zranění.

Řecké plavidlo se dokázalo doplavit bez přídě do tureckého Gümüşlüku a po provizorních opravách opět Adrias vyplul 1. prosince 1943 na dlouhou cestu do Alexandrie, přičemž plavidlo muselo urazit 1 350 kilometrů. Z toho bylo několik set v dosahu bombardérů Ju 88, které vzlétávaly z okupovaného Řecka. Nakonec však Adrias 6. prosince připlul do Alexandrie, kde jej nadšeně přivítali zástupci britské flotily a dalších spojeneckých plavidel. Tento husarský kousek se dostal zaslouženě do historie námořního hrdinství.

Poté, co bylo Řecko zbaveno okupantů, Adrias dorazil do Falira, nicméně nebyl nikdy úplně opraven vzhledem k ukončení válečných operací ve Středozemním moři. Torpédoborec se posléze dostal do Velké Británie, kde byl vrácen Royal Navy.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace