Re-enactment 2. světové války - Cihelna 2018 (technika)

Re-enactment 2. světové války - Cihelna 2018 (technika)
Autor: Akce Cihelna|Popisek: PzKpfw II
16 / 08 / 2018, 16:00

V pátek a v sobotu proběhne v okolí města Králíky v Pardubickém kraji military a vojensko-historická akce Cihelna 2018. Zúčastní se jí řada klubů vojenské historie, které přivezou a do dynamických ukázek nasadí velké množství atraktivní historické techniky.

Bojová ukázka bude průřezem těžkých dvou let na samém počátku války – tedy mobilizace v roce 1938, obsazení pohraničí německou armádou 1939, obsazení Těšínska polskou armádou a napadení Polska německou, slovenskou a sovětskou armádou v září roku 1939.

Psali jsme: Druhá světová válka: Den sil podpory AČR – Cihelna 2018

Pokud jde o vojenskou techniku, pořadatelé přichystali nemálo lahůdek. Budete mít možnost uvidět několik polských tančíků TKS, české OA vz. 30 a mnoho mnoho dalšího. Také polskou kavalérii včetně spousty vojáků polské pravidelné armády 1939, RKKA (Dělnicko-rolnická rudá armáda) z roku 1939, Československou armádu 1938, Četnictvo a SOS (Stráž obrany státu), Wehrmacht z let 1938 a 1939 a samozřejmě dobové české i německé civilisty a neblaze proslulé ordnery i freikorps.

SdKfz 247 Ausf. A

SdKfz 247 Ausf. A

SdKfz 247 byl obrněný velitelský vůz používaný německými ozbrojenými silami během druhé světové války. Model Ausf. A postavil Krupp na podvozku L 2 H 143 6 x 4 (Krupp Protze) v roce 1937. Měl 4-válcový vzduchem chlazený benzínový motor 3,5 litru (210 Cu v) Krupp M, maximální rychlost 70 km / h a dosah 350 km. Jako všechny ostatní vozy, které používaly tento podvozek, měl Ausf. A omezenou mobilitu, řidiči bylo doporučeno jezdit na silnicích a stezkách.

Obrněný automobil vz. 30

Obrněný automobil vz. 30

Československý obrněný automobil z 30. let 20. století, který byl užíván v době Mnichovské krize a za druhé světové války. Obrněné automobily byly použity k potlačení sudetoněmeckého puče, byly vyslány i na Slovensko na pomoc proti vpádu Maďarska. Po Mnichovské dohodě převedla armáda některé vozy k četnictvu a po okupaci zbytku území byla část vozů převedena do stavu protektorátní Schutzpolizei. Slovensko využilo obrněné vozy při invazi do Polska. Bojově byly užívány i v době Slovenského národního povstání.

Tančík TKS

Tančík TKS

Druhý polský tančík na Akci Cihelna. Na jaře roku 1933 začaly práce na vývoji nové modifikace polského tančíku, která měla odstranit nedostatky dosavadních TK – 3. Byl zesílen pancíř, motor Ford byl nahrazen novým motorem Polski FIAT 122 AC o výkonu 42 koňských sil a obsahu 2 516 ccm, později s novým typem převodovky a v sériové výrobě byl použit kulomet wz. 25, ráže 7,92 mm. Do března 1937 bylo vyrobeno 262 těchto tančíků. Polské tančíky se účastnily těžkých bojů již od prvního dne války. Po polské kapitulaci byla většina pojízdných tančíků vlastními posádkami poškozena, aby nepadla do rukou nepřítele provozuschopná.

Psali jsme: Zbraňová směrnice – vláda nařízením omezí vojensko-historické rekonstrukce. Parlamentu se ptát nepotřebuje

Panzerkampfwagen I

Panzerkampfwagen I

Panzerkampfwagen I (resp. PzKpfw I či SdKfz 101) byl německý lehký tank produkovaný v letech 1934 - 1940. Celkem bylo vyrobeno přes 2100 strojů. Původně se předpokládalo, že půjde jen o cvičné stroje, ale finanční potíže a problémy s vývojem středních tanků typu Pz III a Pz IV vedly k tomu, že byl nakonec nasazován v boji a na začátku války dokonce byl nejčetnějším bojovým strojem německých tankových vojsk.

Panzerkampfwagen II

Panzerkampfwagen II

Panzerkampfwagen II (resp. PzKpfw II či SdKfz 121) byl německý lehký tank produkovaný v letech 1935 - 1944. Celkem bylo vyrobeno přes 1900 strojů. Tento tank byl projektován jednak jako průzkumný a cvičný, jednak jako dočasná náhrada za dosud nevyvinuté tanky Pz III a Pz IV. Po zahájení Operace Barbarossa byly i tanky Pz II postupně stahovány z fronty.

Psali jsme: 23. srpna 1939 si Hitler a Stalin rozdělili Evropu

SdKfz 222

SdKfz 222

První vozidla SdKfz 222 se objevila v roce 1938. Do výzbroje německé armády byla zavedena jako standardní obrněná vozidla nových průzkumných jednotek na úrovni divize.Tyto vozy byly ozbrojeny kanonem 2 cm KwK 30 L/55 a kulometem MG34 ráže 7,92 mm. Třetí člen posádky byl střelec, který ulehčil práci veliteli. Některé vozy byly vybaveny průbojným kanonem ráže 28 mm. Prototypy měly i 50 mm kanon, vyrobeny byly 2 ks prototypů. Po svém rozšíření ve výzbroji jednotek se spolehlivý SdKfz 222 stal oblíbeným malým obrněným automobilem.

Tančík vz. 33

Tančík vz. 33

Tančík vz. 33 bylo malé obrněné bojové vozidlo, které v počtu 70 kusů přijala do své výzbroje prvorepubliková Československá armáda. Jako pohon tančíku byl použit čtyřválcový automobilový motor Praga ANH o objemu 1950 cm³ a výkonu 31 hp při 3000 ot./min. Převodovka pocházela z nákladního vozu Praga AN a měla čtyři stupně pro jízdu vpřed a jeden vzad a byla doplněna redukcí pro jízdu v terénu. Jediným bojovým nasazením tančíků bylo nasazení několika třívozových čet, jako posil pěších jednotek bojujících proti Freikorpsu, v oblastech henleinovských povstání a v březnu 1939 při obraně Podkarpatské Rusi proti Maďarům. Žádný z nich zde nebyl ztracen.

A mnoho, mnoho dalších.

Na bojišti již rostou kulisy pro historické bojové ukázky, které budou zahájeny v 11:40 a v 15:20.

Cihelna 2018

Zdroj: facebook Akce Cihelna, KVH Erika Brno – SNJ

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace