Renault FT-17: První moderní tank Velké války

Renault FT-17: První moderní tank Velké války
foto: flickr.com (CC BY-SA 2.0) /Renault FT-17

Renault FT-17 je považován za první moderní tank na světě. Po první světové válce jich několik koupilo i Československo. Můžeme říct, že lehký francouzský tank Renault FT-17 sloužil ostatním tankům za vzor. Už proto, že byl prvním tankem v historii, který měl umístěnou výzbroj v otočné věži. Na rozdíl od Německa nepodcenily Francie i Británie tank jako novou zbraň a i Renault FT-17 přispěl v posledních dvou letech války k vítězství Dohody nad Ústředními mocnostmi.

Konstrukce či koncepce tanku byla na svou dobu průkopnická. Jak už jsme zmínili, Renault FT-17 měl jako první tank v historii umístěnou výzbroj v otočné věži. Kromě toho byl vybaven i samonosnou korbou. Tank měl nejprve zabudovanou odlévanou věž, v níž byl uložen kulomet Hotchkiss ráže 8 mm. Od roku 1918 byl tank vybaven výkonným kanónem Puteaux ráže 37 mm. Později nahradila odlévanou věž nýtovaná. Pohonnou jednotku zajišťoval zážehový motor o výkonu 35 koňských sil. Tank vynikal kromě ,,skladnosti" zejména svou lehkostí a rychlostí.

Francouzský generál Jean-Baptiste Estienne přišel ke konci války s myšlenkou, že by lehký mobilní tank mohl významněji pomoci pěchotě napadat bráněné pozice. Rychle se tak ujal nápad na konstrukci Renaultu FT-17, který by byl co nejdříve zapojen do boje. Během první světové války jich bylo vyrobeno 3 200, celkově pak 3 800.

Důležitým testem pro tank byla tzv. Druhá bitva na Marně, která se konala v červenci a srpnu 1918 na sklonku války. 30 tanků Renault FT-17 bylo mezi těmi, které spolehlivě odrazily jeden z posledních zoufalých útoků Němců. Zvláště Američané byli z tanku tak nadšeni, že převzali jejich design a postavili na tomto základě vlastní tank.

Ve druhé světové válce sloužily tanky Renault FT-17 dále v polské či jugoslávské armádě. Francie vyčlenila na svou obranu před hitlerovskými vojsky v roce 1940 několik těchto tanků. Tanky Renault FT-17 vždy byly spolehlivým ,,pomocníkem" v bojovém poli zejména pro svou lehkost a rychlost.

Po první světové válce projevilo zájem o tanky, které se osvědčily, i Československo. V roce 1921 byl objednán první kus, další čtyři byly československé armádě dodány v roce 1923. Celkem mělo Československo k dispozici sedm těchto tanků, které byly využity pro cvičení osádek. Nevýhodou tanku však bylo, že se poměrně rychle opotřebovávaly, proto v letech 1927 - 1928 prošly generálními opravami.

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy