Konstruktér, který se znelíbil Stalinovi. Robert Bartini navrhoval sovětská letadla budoucnosti

Konstruktér, který se znelíbil Stalinovi. Robert Bartini navrhoval sovětská letadla budoucnosti
Autor: CC BY-SA 3.0 https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bartini_VVA-14.jpg|Popisek: Bartini VVA-14
07 / 07 / 2018, 16:00

Sovětský konstruktér se podílel na tajných projektech letounů v SSSR, hydroplánech či ekranoplánech.

Původně Bartini, který měl italský šlechtický původ, absolvoval v roce 1921 pilotní školu, o rok později pak milánský polytechnický institut. Byl členem italské komunistické strany, a tak musel po fašistickém převratu v roce 1923z Itálie utéct. Tam začal pracovat na zcela unikátních letounech pro sovětské letectvo a Rudou armádu. Zanedlouho se stal šéfem vývoje experimentálního obojživelného letadla. Bartini měl tu ,,čest" spolupracovat například se slavným raketovým inžený rem Sergejem Koroljovem či V. I., Chetverikovem.

psali jsme: Obojživelné sovietske lietadlo Bartini VVA-14

Bartini vedl skupinu designerů a konstruktérů, kteří vyvinuli unikátní průzkumné hydroplány MK-1 a MBR-2 a MDR-3 pro průzkum na dlouhý dosah. V roce 1936 pak při interview s jedním novinářem nastínil svou představu letounu, který by měl schopnost stealth. Stroj měl být vyroben z organického skla a vnitřní strana pak měla být pokryta amalgámem. V plánu vybavil Bartini ,,neviditelné letadlo" zařízením, které rozprašovalo namodralý plyn, aby stroj zůstal pokud možno nezpozorován. Jeho započaté projekty však byly náhle ukončeny v momentě, kdy byl v rámci stalinských čistek uvězněn.

psali jsme: Pětivěžový tank T-35: Totální neúspěch Stalinových konstruktérů

I v průběhu druhé světové války však Bartini aktivně pracoval v konstrukčních kancelářích. Vytvořil zde například dva projekty raketových přepadových stíhacích letadel s označením ,,R" a ,,R-114". Oba stroje měly dosáhnout rychlosti více než Mach 1. Režim Bartiniho propustil až v roce 1946, tedy rok po skončení druhé světové války., kdy měl možnost se plnohodnotně pustit znovu do práce.

Z jeho dalších návrahů je známý experimentální letoun Stal-6, který dosáhl v roce 1933 rychlostního rekordu 420 kmh, nebo Stal-7, což byl prototyp dopravcního letounu.

psali jsme: Nedokončený projekt Kriegsmarine, bitevní lodě třídy H

Jeden z jeho nejznámějších projektů byl stroj, který měl mít nosnost lodě a rychlost letadla. Bartini tak zkonstruoval unikátní obojživelný letoun s oborvskými plováky, mezi nimiž se nacházela kabina pilota. Stroj nazval VVA-14-1 a první jeho prototyp byl vyrobený v roce 1972.

Bartini byl velmi činný ve vytváření odvážných nadčasových návrhů, a možná paradoxně mnoho jeho projektů nebylo nakonec realizováno. To se týká například revolučního konceptu strategického bombardéru A-57.

 

Zdroj: csef.ru

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace