Konstruktér, který se znelíbil Stalinovi. Robert Bartini navrhoval sovětská letadla budoucnosti

Konstruktér, který se znelíbil Stalinovi. Robert Bartini navrhoval sovětská letadla budoucnosti
Autor: CC BY-SA 3.0 https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bartini_VVA-14.jpg|Popisek: Bartini VVA-14
11 / 07 / 2019, 17:00

Sovětský konstruktér se podílel na tajných projektech letounů v SSSR, hydroplánech či ekranoplánech. Upadl však v jeden moment v nemilost diktátorovi Stalinovi.

Původně Bartini, který měl italský šlechtický původ, absolvoval v roce 1921 pilotní školu, o rok později pak milánský polytechnický institut. Byl členem italské komunistické strany, a tak musel po fašistickém převratu v roce 1923z Itálie utéct. Tam začal pracovat na zcela unikátních letounech pro sovětské letectvo a Rudou armádu. Zanedlouho se stal šéfem vývoje experimentálního obojživelného letadla. Bartini měl tu ,,čest" spolupracovat například se slavným raketovým inžený rem Sergejem Koroljovem či V. I., Chetverikovem.

Bartini vedl skupinu designerů a konstruktérů, kteří vyvinuli unikátní průzkumné hydroplány MK-1 a MBR-2 a MDR-3 pro průzkum na dlouhý dosah. V roce 1936 pak při interview s jedním novinářem nastínil svou představu letounu, který by měl schopnost stealth. Stroj měl být vyroben z organického skla a vnitřní strana pak měla být pokryta amalgámem. V plánu vybavil Bartini ,,neviditelné letadlo" zařízením, které rozprašovalo namodralý plyn, aby stroj zůstal pokud možno nezpozorován. Jeho započaté projekty však byly náhle ukončeny v momentě, kdy byl v rámci stalinských čistek uvězněn.

I v průběhu druhé světové války však Bartini aktivně pracoval v konstrukčních kancelářích. Vytvořil zde například dva projekty raketových přepadových stíhacích letadel s označením ,,R" a ,,R-114". Oba stroje měly dosáhnout rychlosti více než Mach 1. Režim Bartiniho propustil až v roce 1946, tedy rok po skončení druhé světové války., kdy měl možnost se plnohodnotně pustit znovu do práce.

Z jeho dalších návrahů je známý experimentální letoun Stal-6, který dosáhl v roce 1933 rychlostního rekordu 420 kmh, nebo Stal-7, což byl prototyp dopravcního letounu.

Jeden z jeho nejznámějších projektů byl stroj, který měl mít nosnost lodě a rychlost letadla. Bartini tak zkonstruoval unikátní obojživelný letoun s oborvskými plováky, mezi nimiž se nacházela kabina pilota. Stroj nazval VVA-14-1 a první jeho prototyp byl vyrobený v roce 1972.

Bartini byl velmi činný ve vytváření odvážných nadčasových návrhů, a možná paradoxně mnoho jeho projektů nebylo nakonec realizováno. To se týká například revolučního konceptu strategického bombardéru A-57.

 

Zdroj: csef.ru

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace