Na potopení tří britských křižníků stačila německé ponorce necelá hodina. Pomsta úspěšnému kapitánovi přišla záhy

Na potopení tří britských křižníků stačila německé ponorce necelá hodina. Pomsta úspěšnému kapitánovi přišla záhy
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: U-9
06 / 11 / 2021, 16:30

V Severním moři ,,řádila" německá ponorka U-9, která se blýskla tím, že v roce 1914 během necelé hodiny potopila tři britské křižníky.

Pokud bychom chtěli hovořit o úspěšnosti německých ponorek během první světové války, určitě se musí řeč stočit na U-9, která v bitvách prokázala vynikající schopnosti a byla velmi platným bojovým prostředkem. S trochou nadsázky pak můžeme konstatovat, že se stala právě ,,specialistou" na britská plavidla.

Ponorka byla objednána v roce 1908 a její vývoj stál 2 140 000 zlatých marek. Spuštěna na vodu byla v roce 1910 a ve stejném roce i vstoupila do služby. Její délka činila 57,38 m, na hladině mohla vyvinout rychlost 14,2 uzlu (26,3 km/h), pod hladinou 8,1 uzlu (15,0 km/h).

wedigen

Propagandistická pohlednice vykreslující potopení britských křižníků ponorkou U-9 (Zdroj: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

U-Booty představovaly na moři velké nebezpečí a staly se doslova postrachem moří či oceánů. Obavy z U-Bootů umocnilo ještě vyhlášení neomezené ponorkové války v Atlantiku v roce 1917 a U-Booty neměly mít slitování ani s obchodními či neozbrojenými plavidly. U-17 například potopila norskou obchodní loď SS Gitra. Nechvalně známé je potom již zmíněné potopení Lusitanie, kterou si vzala na mušku v květnu 1915 ponorka U-20.

U-9 měla být dalším živoucím důkazem toho, že tato plavidla jsou na moři smrtonosným prostředkem. Nutno dodat, že zpočátku Royal Navy sílu a schopnosti U-Bootů k vlastní škodě podcenila. To se jí však hned zkraje první světové války nevyplatilo. U-9 převzal 1. srpna 1914 schopný velitel - kapitánporučík Otto Weddigen a o měsíc mohl slavit výrazné úspěchy.

V září 1914 patrolovala U-9 v jižní části Severního moře. Do hledáčku se jí brzy dostala tři britská válečná plavidla - pancéřové křižníky HMS Aboukir, HMS Cressy a HMS Hogue. Weddigen dal rozkaz nabít torpéda a tím zpečetil osud těchto tří plavidel. Za méně než hodinu poslal ke dnu všechny tři! U-9 vypálila 6 torpéd na britské křižníky a způsobila tak katastrofu. 62 důstojníků přišlo o život a s nimi 1 397 členů posádek křižníků. 837 mužů se zachránilo. Weddigen za tento ,,majstrštyk" dostal Železný kříž I. a II. třídy.

                                   wedigen

                               Kapitánporučík Otto Weddigen (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Návdavkem pak U-9 potopila chráněný křižník HMS Hawke 15. října 1914. 14. října 1914 patroloval Hawke společně se sesterskou lodí HMS Theseus v Severním moři. U-9 obě plavidla napadla, první torpédo Theseus minulo, nicméně zasáhlo Hawke, a způsobilo obrovskou explozi, po níž se po pár minutách sesul pod hladinu. Za tuto akci U-9 zaplatil životem kapitán, 26 důstojníků a 500 mužů. Do dubna roku 1916 U-9 potopila celkem 13 plavidel včetně 10 rybářských lodí a tří britských parníků o celkové tonáži 8 635 t. Po dubnu 1916 byla U-9 stažena z válečných akcí a sloužila pro výcvik.

A jaký byl osud úspěšného kapitána Weddigena? Můžeme opět s nadsázkou říct, že se mu Britové pomstili. Weddigen po službě na U-9 převzal ponorku U-29 a hodlal s ní být přinejmenším stejně úspěšný jako na U-9. Tento cíl mu však překazila britská bitevní loď HMS Dreadnought, která 29. března 1915 taranovala ponorku U-29 a doslova ji přepůlila. Při manévru, který poslal ponorku ke dnu, přišel Weddigen o život a nikdo z posádky nepřežil. Z hlediska námořní historie je pak zajímavý fakt, že to byl právě HMS Dreadnought, který je dodnes jedinou bitevní lodí, která kdy potopila ponorku.

Zdroj: History.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace