Srážka jaderných titánů: Hra na kočku a myš ruské a americké ponorce nevyšla

Srážka jaderných titánů: Hra na kočku a myš ruské a americké ponorce nevyšla
Popisek: Kostroma se symbolem vítězství
13 / 01 / 2019, 16:00

V incidentu u ostrova Kildin roku 1992 účinkovaly jaderné ponorky USS Baton Rouge třídy Los Angeles a B-276 Kostroma. V roce 1991 se definitivně zhroutil Sovětský svaz – říše zla, jak mu říkal prezident Reagan. Obrovská vojenská síla ale zůstala, a lodě a letadla USA i nadále prováděla tajné průzkumné mise poblíž ruských jednotek, protože američtí zpravodajci netušili, co se bude dít se strategickými silami bývalého SSSR.

Psali jsme: Sovětsko-americký incident v Černém moři 1988

Jedním z úkolů pro US Navy bylo sledování základen ruských jaderných ponorek a vývoje situace. Během Studené války se tato operace nazývala „Operation Holy Stone“, a podle některých pokračovala v nezmenšeném rozsahu i po jejím ukončení. Zahrnovala nahrávání zvuků ponorek, sledování testů odpalů raket, „ťukání“ na podmořské kabely Rusů.

330-CFD-DN-ST-85-01462

11. února 1992 se ale toto čmuchání u ruské základny americkému námořnictvu zrovna nevyplatilo. Ke kolizi obou podmořských kolosů došlo v 8:16 ráno ve vodách asi 12 mil od pobřeží. Podle amerického výkladu v mezinárodních vodách, podle Rusů ještě asi 5 mil v teritoriálních vodách Ruska. Verze, že si obě ponorky hrály na kočku a myš – tedy ta, která je podporovaná ruskými médii je podle všech dostupných dat nepravděpodobná, a obě ponorky na sebe narazily čistě náhodou. Americký i ruský kapitán měli k dispozici jen pasivní sonary a šumu z okolních vln, lámajících se v mělké vodě bylo tolik, že o sobě prostě nevěděli.

Psali jsme: Nebezpečné manévry ruské a americké válečné lodi vedly téměř ke kolizi

Kolize nastala během vynořování Kostromy, která trefila „slepé“ místo v zadní části americké ponorky. Došlo k poškození obou strojů, naštěstí nedošlo k žádným obětem. Kostroma měla poničenou velitelskou věž, pro americkou ponorku Baton Rouge se ale střet ukázal jako fatální. Trhliny v trupu totiž ohrožovaly schopnost odolávat tlaku během ponoru a náklady na její opravu byly natolik vysoké, že došlo k jejímu vyřazení a sešrotování v roce 1993.

USS Batalion Rouge během likvidace v roce 1995

Oproti tomu Kostroma byla do 28. března 1992 opravena a její posádka namalovalo podle tradic Rudého námořnictva na věž hvězdu s číslem 1, značící vítězství nad nepřítelem.

A kdo se srazil ve studených vodách Barentsova moře?

Na americké straně to byla útočná ponorka třídy Los Angeles o délce 110 metrů a výtlaku při ponoření necelých 7 000 tun, výkon 26 MW. Ruská ponorka titanové konstrukce je třída Sierra 1 o délce 107,6 metru a výtlaku 9 100 tun při zanoření. Výkon stroje je ohromujících 190 MW!

Ruská třída Sierra 1 byla postavena jako lovec amerických jaderných ponorek, s větší rychlostí, a větší hloubkou ponoru, než uvažované oběti.

Zdroj: The Black Vault

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace