Rychlejší než obvykle: pilot Tigeru zamířil, vypálil ze všech hlavní a – sestřelil sám sebe

Rychlejší než obvykle: pilot Tigeru zamířil, vypálil ze všech hlavní a – sestřelil sám sebe
Autor: US Navy National Museum of Naval Aviation Archives (volné dílo)|Popisek: F11F Tiger
19 / 09 / 2020, 10:00

Pravděpodobně jediným bojovým letounem světových dějin, který sestřelil sám sebe, je F11F Tiger amerického námořního letectva. Stalo se 21. září 1956 během testovacího letu. Sestřelu dosáhl pomocí čtyř 20mm kanónů Colt Mk 12 pilot Tom Attridge. Pomohla mu k tomu schopnost letounu překonat hranici rychlosti zvuku.

Během testovacího letu přešel Attridge ve výšce 6000 m do 20° klesání. A ve výšce necelých 4000 m stiskl spoušť a vypálil dlouhou čtyřsekundovou dávku ze všech čtyř hlavní, a po ní ještě jednu a vystřílel zbytek munice. Pilot poté zapnul přídavné spalování a přešel do prudšího klesání a rychle dosáhl rychlosti Mach 1, tedy rychlosti zvuku. Ve výšce dvou kilometrů ubral plyn a vyrovnával let..., když kryt kabiny a další části stroje zasáhly neznámé předměty.

Attridge ještě zpomalil, aby zabránil prolomení poškozeného čelního skla, a zamířil na letiště Grummanovy továrny na Long Islandu rychlostí 370 km/h. Rádiem ohlásil jediné další poškození, které  pozoroval na pravé vnější straně sacího otvoru motoru, a že jeho výkon poklesl na 78 %, resp. že přes 78 % neběží motor hladce.

Při přiblížení k dráze ve výšce asi 400 m poznal, že výkon motoru mu neumožní letiště bezpečně dosáhnout. Přidal plyn. Později řekl, že se ozval zvuk, jakoby se motor měl roztrhnout. A okamžitě ztratil výkon zcela. Pilot zasunul podvozek a nouzově přistál na břicho asi 1600 metrů od ranveje. Při přistání přišel o pravé křídlo a stabilizátor. Letoun začal hořet, ale Attridgeovi se přes zranění podařilo včas dostat z kokpitu, a byl záhy vyzvednut vrtulníkem, který k místu přistání z letiště odstartoval.

Při vyšetřování byly odhaleny tři zásahy 20mm projektilem: jeden do čelního skla, jeden do pravého sacího otvoru motoru, a jeden do špičky trupu. Střepiny granátu byly nalezeny v prvním stupni kompresoru a způsobily poškození lopatek. Závěr byl jednoznačný: Tom Attridge sestřelil sám sebe. Vypálil dlouhou dávku, kterou následně podletěl, a vlivem zrychlení a směru letounu vletěl do dráhy vlastních granátů, a to jedenáct vteřin po jejich vypálení. Nedosti na tom - bylo zjištěno, že stejným způsobem sám sebe zasáhl již během předchozího letu. Tehdy ještě ale sestřelu nedosáhl. Pod kabinu si siluetku letounu nicméně zřejmě nenamaloval.

Zdroj: nationalinterest.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace