Ukradený Mig-25 - cesta Viktora Ivanoviče Bělenka za svobodou

Ukradený Mig-25 - cesta Viktora Ivanoviče Bělenka za svobodou
Autor fotografie: Airforce.ru|Popisek: Bělenkův Mig v Japonsku
14 / 08 / 2022, 16:30

6. září 1975 sovětský pilot Viktor Ivanovič Bělenko unesl Mig-25 do Japonska. Bělenko díky svému dárku v podobě přepadového, legendami obklopeného stíhače Mig-25 získal azyl v USA a byl pro něj zřízen svěřenecký fond a získal práci konzultanta a pedagoga.

Jeho stroj se vrátil do SSSR až po 67 dnech ve třiceti bednách, protože byl pečlivě prozkoumán americkým týmem odborníků na základně Wright-Patterson v Ohiu. Tento letoun způsobil v sedmdesátých letech paniku na straně NATO, protože z radarových základen umístěných v Turecku přicházely zprávy o rychlostech okolo 4 000 km/h!

Pro USA bylo přistání Bělenka na japonském letišti v Hakodate dárkem opravdu nečekaným. Během analýzy byla například zjištěna odolnost stroje proti EMP pulzům, protože radar i avioniku využívaly vakuové elektronky! Pulz radaru Smerč-A má výkon 500kW a spuštěn na zemi zabije na několik metrů malé zvíře.

Bělenko pocházel z proletářské rodiny a vypracoval se až na pilota u elitního útvaru. Jeho oddanost straně a vlasti bylo podle všeho přetvářkou a tento muž o Brežněvův stát očividně nestála to i přes to, že mu nikdy žádné styky se západní rozvědkou dokázány nebyly. Podle vlastních slov už nechtěl žít v zlaté kleci, a proto se z ní rozhodl uletět. Na útěk se připravoval minimálně od roku 1972, odkdy bombardoval vedení žádostmi o převelení ke specifickému letadlu – Migu-25. Tyto stroje operovaly z letišť poblíž státních hranic, z Rostova by se dostal do Turecka či Íránu, ze Sokolivky do Japonska. Zatímco jiní piloti na Dálný východ nechtěli, Bělenko se na něj těšil.

6. září se do úniku pustil, do letadla si vzal občanský a řidičský průkaz, inženýrský diplom. Díky malému doletu supervýkonného stroje volil nejkratší cestu do Japonska, aby unikl radarům, letěl těsně nad mořskou hladinou. Přistání s posledními zbytky paliva nebylo zrovna ukázkové a Bělenko vyjel z dráhy a zastavil se málem na dálnici. Americký ministr zahraničí Kissinger se dozvěděl o tomto „dárku“ při cestě do Francie a ihned potvrdil udělení azylu, stejně jako tehdejší prezident Ford.

Bělenkův Mig

Reakce SSSR byla neočekávaně prudká. Kolem Japonska kroužily sovětské stíhače, do výsostných vod japonského císařství dokonce vpluly válečné lodě SSSR, ale na místě už byl americký tým, který se na letadlo vrhnul a začal zkoumat jeho technologie.

Pilot Bělenko byl postaven před japonský soud, osvobozen a po odmítnutí nabídky KGB se vrátit zmizel do Spojených států, které byly celou dobu jeho cílem.

Padouch, nebo hrdina? Američanům ušetřil milióny dolarů, SSSR způsobil významné škody.

O kvalitě letounu svědčí i poznámky výzkumného týmu, které zůstaly na součástkách vrácených do SSSR, slova dobrý či velmi dobrý byla prakticky na všem.

 

Zdroj: //old.vko.ru/

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.