Saab A-36 – švédský supersonický bombardér pro jaderný úder na SSSR

Saab A-36 – švédský supersonický bombardér pro jaderný úder na SSSR
Autor: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0|Popisek: Saab A-36
24 / 07 / 2021, 10:00

V letech 1952-57 Švédsko zadalo studii proveditelnosti s cílem vyvinout nadzvukový bombardér s delta křídlem, který by měl schopnost jaderného úderu na nebezpečného souseda na východní hranici.

Dosah bombardéru Project 1300, známého také jako Saab A-36, schopného nést bomby o hmotnosti 800 kg, byl kolem 410 km, což by stačilo k dosažení cílů v pobaltských státech pod kontrolou Sovětského svazu. Rozhodně to nebyl bombardér na dlouhé vzdálenosti, ale to ve skutečnosti není tak překvapivé, protože nejpravděpodobnějším protivníkem v té době byl Sovětský svaz. Švédsko nebylo součástí NATO a stále se připravovalo na možnou invazi komunistů z východu.

Zatímco americké bombardéry té doby musely počítat s lety na extrémní vzdálenosti, bylo zřejmé, že švédské letectvo bude potřebovat něco, co by mohlo dosáhnout sovětských cílů, které byly mnohem blíže. Saab A-36 byl také navržen tak, aby operoval z rozptýlených letišť, což je klíčová součást švédské vojenské doktríny, protože bylo pravděpodobné, že v případě války budou hlavní letiště a základny zasaženy velmi brzy.

Zatímco u A-36 nebyla vzdálenost hlavním hlediskem, rychlost rozhodně byla a inženýři Saabu při vývoji bombardéru studovali mnoho konfigurací. Tedy konstrukce se šípovitými křídly a delta křídly. Nakonec Švédi dospěli k poznatku, že delta křídlo bude nejvhodnější, což umožní letadlu dosáhnout rychlosti kolem Mach 2.

K dosažení těchto vysokých rychlostí se uvažovalo o různých konfiguracích a model pro testy v aerodynamickém tunel zahrnoval dvoumotorový design s motory namontovanými na křídlech. Jak se projekt posouval vpřed, bylo rozhodnuto použít britský motor Bristol Olympus, stejný typ motoru, jaký se používal v britském bombardéru Avro Vulcan a v komerčním Concorde SST. Letoun měl být také vybaven přídavným spalováním.

Vysoká rychlost modelu Saab A-36 vzbuzovala obavy, že drak letadla bude mít výrazné aerodynamické zahřívání a inženýři se dokonce báli toho, že by vysoké teploty mohly dokonce poškodit jaderné zbraně a dokonce snad i předčasně odpálit bombu. Aby tyto problémy vyřešili, bylo rozhodnuto, že bomba bude přepravována uvnitř stroje, což vyřešilo i problém s aerodynamikou. Ale také došlo k omezení nosnosti stroje a ovlivnění kapacity nádrží, prostoru pro avioniku a další systémy.

Saab A-36 měl být jednomístný bombardér a byl by schopen nést jedinou 800 kg jadernou bombu. Projekt supersonického bombardéru byl ukončen v roce 1957 a program jaderných zbraní Švédsko zrušilo v 60. letech.

Zdroj: 19fortyfive.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace