Sázka, která dopadla tragicky. Pilot se kasal, že dokáže přistát poslepu, zabil 70 lidí včetně dětí, sám přežil

Sázka, která dopadla tragicky. Pilot se kasal, že dokáže přistát poslepu, zabil 70 lidí včetně dětí, sám přežil
Autor: autor neznámý, (CC0 1.0)|Popisek: Ilustrační obrázek
26 / 03 / 2021, 10:00

70 mrtvých. Takový byl výsledek nezodpovědného jednání pilota dopravního letounu Tu-134 v říjnu 1986.

V říjnu 1986 se letoun Tu-134 vznesl, aby přepravil 94 cestujících včetně posádky ze Sverdlovsku (dnešní Jekatěrinburg) do Grozného s mezipřistáním s Samaře. Posádku tvořil pilot Alexander Kliujev, druhý pilot Gennadij Žirnov, letecký inženýr Kjuri Chamzatov a navigátor Ivan Mochonko. První část letu byla v podstatě bezproblémová až na nepříliš komfortní mezipřistání v Samaře.

Potom se ale stalo něco, nad čím zůstává rozum stát. Kliujev se vsadil se svým kolegou Žirnovem, že dokáže přistát v cílové zastávce ,,poslepu", spoléhaje se pouze na palubní přístroje Tupoleva. V ,,praxi" to mělo vypadat tak, že se zakryla okna kokpitu letadla závěsy, tím pádem pilot ztratil vizuální kontakt s přistávací plochou. 

Kupodivu Žitnov toto neuvěřitelné hazardérství přijal, přičemž důvody, proč tak učinil, nejsou dosud známé. Nejenže Žirnov přijal sázku, ale z posádky nikdo další proti této vrcholně riskantní akci nevznesl námitky. Hazardérský kousek posléze dopadl, jak dopadl - katastrofou.

Kliujev ignoroval v zhruba 65 metrech od země z palubních přístrojů varování, že se rychle blíží povrch a letounu tak hrozí bezprostřední nebezpečí. Letoun dosedl v rychlosti asi 280 km/h na zem, letoun se převrátil a zachvátily jej plameny. Cestující neměli z této pasti šanci uniknout.

Výsledkem katastrofy bylo 63 mrtvých, 7 dalších zemřelo v nemocnici. Z obětí bylo 14 dětí. I když se Žirnov nepokusil zabránit hazardérství pilota Kliujeva, po havárii, se snažil aktivně pomoci pasažérům. Na cestě do nemocnice však sám podlehl infarktu. Chtělo by se říct, že zda ,,zaúřadovala" karma.

Hlavní viník tragédie Kliujev, který přežil, byl obžalován a poslán na 15 let do vězení. V průběhu soudního procesu vyšlo najevo, že pilot chtěl přistát skutečně poslepu jednak proto, aby otestoval své schopnosti a jednak, aby vyhrál zmíněnou sázku. Kliujev vypadal u soudu klidně a vůbec nepůsobil tak, že kvůli němu zahynulo 70 lidí. Po 6 letech ve vězení byl však propuštěn.

Tragédie, která se vůbec nemusela stát, přesto se zapsala nesmazatelným písmem do kronik dopravních havárií. To byl osudný let letounu Tu-134 v roce 1986.

 

Zdroj: Russia Beyond

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace