Schneider CA 1 - výkonem neoslnil, přesto ukázal cestu ke stavbě výkonnějších tanků

Schneider CA 1 - výkonem neoslnil, přesto ukázal cestu ke stavbě výkonnějších tanků
Autor: Autor neznámý, public domain|Popisek: Schneider CA 1
12 / 02 / 2021, 10:00

Francouzi vyvinuli během první světové války tank Schneider CA 1, který sice neoslnil svým výkonem, zato se však stal vzorem ke konstrukci výkonnějších tanků v budoucnu.

Když se řekne první světová válka a Francie, příznivcům vojenské historie se určitě vybaví známý lehký tank Renault FT-17, který měla ve výzbroji i československá armáda. Méně známějším je pak první francouzský tank, který byl vyvinut během první světové války. S vypuknutím konfliktu, který se záhy rozšíčil na celý kontinent, musela samozřejmě i Francie vytvořit formaci obrněných vozidel či jednotek, aby se její šance na bojištích zvedly.

Po zformování těchto jednotek začal volat na konci roku 1915, když už byla válka v plném proudu, plukovník Jean Baptiste Eugène Estienne, známý také jako ,,otec francouzských tanků". Na tanku, ze jehož vývojem stála později proslavená firma SOMUA, se začalo posléze pracovat a již v únoru 1916 byla učiněna objednávka na 150 kusů pozdějšího tanku s označením Schneider CA 1. Přitom původní objednávka zněla na dodávku 1 000 kusů (!), což, se míjelo s realitou

Jakožto průkopnické vozidlo, prototyp, mělo všechny znaky technické i konstrukční nedokonalosti, což je ovšem pochopitelné. Tank připomínal jednoduchou ,,obrněnou krabici", neměla věž, postrádal výkonnější palebnou sílu, která sestávala z krátkého kanonu ráže 75 mm umístěného ve sponzonu na pravé straně. Dále se posádka musela popasovat se značně stísněným prostorem, nedostatečnou mobilitou vzhledem k přečnívajícímu předku a dalšími ,,dětskými nemocemi" prvních tanků. Nutno podotknout, že během výroby došlo k řadě vylepšení většiny komponentů tanku.

Tank o posádce 6 mužů měřil na délku 6,32 m, vysoký byl 2,30 m. Vozidlo poháněl motor Schneider 4 o skromném výkonu 45 kW (60 hp), což se z dnešního hlediska zdá komické. Jen pro srovnání dnešní špičkové tanky a BVP disponují výkonem od 600 kW výše. Tank Schneider byl schopen vyvinout rychlost 8,1 km/h. Již jsme se na jiném místě zmínili o zbraňové výbavě, kromě kanonu ráže 75 mm tvořily sekundární výzbroj 2 kulomety Hotchkiss M1914 ráže 8 mm.

První tank byl do akce připraven v dubnu 1917. Schneider CA 1 se stal svědkem fiaska u vesnice Berry-Au-Bac v rámci neúspěšné protiněmecké ofenzivy Nivelle spojených francouzsko-britských sil. Zde Schneidery utrpěly velké ztráty, mnoho vozidel bylo německými vojáky zničeno. Zmíněná ofenziva pak neměla jen materiální ztráty, ale vedla také k poměrně vysoké demoralizaci francouzských vojáků. Schneidery byly rovněž nasazeny při ofenzivě generála Gourauda poté, co selhala Ludendorffova ofenziva v roce 1918.

V roce 1918 už byly Schneidery považovány za zastaralé, i když stále plnily bojové úkoly, protože již zmíněný tank Renault FT-17 ještě nebyl vyráběn v dostatečných počtech. Později byly přeměněny tanky na výcviková vozidla, respektive zásobovací jednotky. Po skončení války bylo 6 tanků prodáno do Španělska a vozidla se podílela na francouzsko-španělské kampani za podrobení tzv. Rífské republiky v Maroku, která vznikla po revoltě berberského obyvatelstva. Jednalo se poprvé o případ, kdy Španělsko použilo tank.

 

Zdroj: history.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace