Sedm životů Jackieho Manna (I.)

Sedm životů Jackieho Manna (I.)
Autor fotografie: NACA - NACA, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Spitfire HF Mk VII (ilustrační obrázek)
12 / 07 / 2022, 10:00

Dnešním článkem představujeme britského stíhacího pilota Jackieho Manna, který zasáhl aktivně do bitvy o Británii. Článek bude rozdělen na tři části.

Jack Mann se narodil 11. června 1914 v Northamptonu a po absolvování tréninku prošel přípravou na nové stíhačky v 5. OTU v Aston Down. Přišel tam 7. července 1940 a 27. téhož měsíce byl přidělen 64. Squadroně, kde létal na Spitfirech. Jednotka měla k 1. červenci 15 důstojníků a 185 nižších šarží. Poprvé letěl na bojovou patrolu 29. července na P9369 mezi 17.45 a 18.45 bez zahlédnutí nepřítele. První úspěch zaznamenal při hlídce 5. srpna, kdy v 08.15 vzlétla šestice a pět minut poté další trojice stíhaček k intercepci a celá formace stoupala do 10 000 stop. Poté dostala rozkaz zvýšit na 15 000 stop a oznámení, že je poblíž nepřítel.

Podle rozkazu velitele se stoupalo na plný plyn a Donahue dokonce na nouzový výkon. Stoupání bylo velmi prudké. Jednotka se měla stočit na 130o a vyšplhat do 20 000 stop. Další rozkazy přišly záhy, změna kurzu, výšky a pak příkaz kroužit a pozorovat situaci vlevo. Když se přibližovali ke Calais, provedli právě levotočivou zatáčku. Následoval rozkaz Tally Ho, což znamenalo, že byl nepřítel spatřen. Podle zprávy velitele byl údajně potkán uprostřed Kanálu ve výšce 14 000 stop. Jack byl žlutým 3. Najednou zaznělo varování před nepřítelem, jednotka zahnula doprava, přičemž vedoucí rozrazil německou formaci. „Bez viditelných výsledků jsem zaútočil na 1 Me 109 a během z toho vyplývajícího klesání jsem zahlédl jiný Me 109 stoupající pryč. Následoval jsem toto letadlo až do chvíle, kdy provedl obrat se ztrátou vztlaku, kdy jsem se dostal k dlouhé dávce. Nepřítel klesal s vlečkou černého kouře. V 5000 stopách se obrátil na záda a byl pozorován S/Ldr MacDonnellem, jak naráží do moře“. To bylo kolem 09.10 britského času.

Nároky byly celkově 2-2-0, k čemž musíme přidat ty od 65. Squadrony z tohoto a odpoledního boje, a navíc jeden o 151. Squadrony. Britové chtěli uznat 9 jistě nebo pravděpodobně zničených Me 109 a dva těžce poškozené. Skutečnost byl 1 a tři poškozené, přičemž právě Me 109 byl nejnáchylnější ke ztrátě. Padl Obfw. Schmid z 1./JG 51. Mann měl svůj Spitfire R6700 pilotovat ještě při bezvýsledné hlídce 12.55-13.30, ale pak zmizel až do 16. srpna. Jestli byl poškozen, nevíme. 64. Squadrona přišla o židovského pilota Sgt Lewise Reginalda Isaaca (L1029), který padl, zatímco P/O Arthur Gerald „Artˮ Donahue (trojka ve velitelově sekci) byl rovněž sestřelen, ale přežil bez zranění s prosekanými botami a havarovaným Spitfirem K9991, který musel do náročné opravy. 65. Squadrona měla do ramene zraněného F/Lt Wilforda Hugha Maitland-Walkera, kterému P9346 nejdříve chytl plamenem, aby nakonec nouzově sedl v blízkém Manstonu. Němci to ten den také trochu přehnali s 6 nároky.

Další vítězství Mann zaznamenal 8. srpna a dokonce dvojité. Vzlétl v 11.20 jako červený 3 společně s 6 dalšími k intercepci. V radiotelefonu (R/T) se ozvalo varování a jednotka byla napadena odhadem 20 Me 109. „Otočil jsem se o 180o a byl bez následků napaden čelně nepřátelským letadlem. Při stálé otočce jsem se dostal za ocas jiného a dal mu 3sekundovou dávku z 1/4 předsazení. Nepřátelské letadlo na pár sekund srovnalo, dozadu začal proudit kouř, převrátilo se na záda a šlo dolů.“

Domníval se, že muselo jít o jistou ztrátu, ale velitel mu potvrdil jen letadlo bez kontroly, protože ani on přes mraky nic neviděl. Následně honil dalšího nepřítele, který směřoval k Francii. Dostal se k několika dávkám z krátké vzdálenosti a odpoutal se až, když byl tak blízko, že se bál srážky. „Objevil se černý kouř a uvolnily dva velké kusy. Byl jsem napaden 4 Me 109 a obrátil do mraku v oblasti.“ Vše se podle něj odehrálo asi 4-6 mil severně od pobřeží.

Zajímavostí je, že u druhého napadeného nepřátelského stíhače si pamatuje číslovku 8. Na zpáteční cestě ještě potkal vlastní torpédový člun, kterému signalizoval písmeno dne. Patrně správně tvrdí, že Me 109 mohl doplachtit na pevninu. Tento den jsou nároky RAF FC mnohem lepší, pouze 3,18 ku 1 u tohoto typu letadla. 9 bylo zničeno a dva velmi pravděpodobně odepsány s 60% škodami, zatímco minimálně 4 byly poškozeny. 64. Squadrona přišla v boji o P/O Petera Franka Kennard-Davise (L1039), který podlehl četným střelným zraněním 10. srpna v Royal Victoria Hospital, Dover. Byl zraněn do hlavy, hrudi, pozadí i nohou. Kromě toho měl zlomenou i pánev. Sice se při návštěvě usmíval, ale bylo to naposledy.        

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: historynet.com

 

Tagy článku