Sedm životů Jackieho Manna (III.)

Sedm životů Jackieho Manna (III.)
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Slavná stíhačka Spitfire, s níž létal Jackie Mann
17 / 07 / 2022, 10:00

Pokračování předchozích dvou článků o britském stíhacím pilotovi Jackiem Mannovi.

Po uzdravení ze zranění 16. a 18. srpna byl Sgt Jack Mann přesunut k 92. Squadroně, kde poprvé letěl 14. září. V 17.55 z Biggin Hill vzlétlo 13 Spitfirů s prvotním cílem Canterbury ve výšce 15 000 stop. Nejdříve dostali vektor 150 a poté 80, dále rozkaz vystoupat do 18 000 stop. Letěli ze slunce, jak je navedl kontrolor, a spatřili formaci 40 Me 109, která přilétala z opačného směru. Squadrona se otočila dokola a začala stoupat. Bohužel, nepřítel je již nejen spatřil, ale rovnou začal v párech útočit.

Byl to nakonec on, kdo je napadl ze slunce, takže manévr velitele byl jednoznačně chybný a dostal jednotku do nevýhodné pozice. Squadrona se rozpadla a jednotlivci zamířili ukrýt se do mraků. Během boje dostal Sgt Mann zásahy, včetně jednoho, který prošel 6mm ocelovým plátem za sedačkou. Kulka se mu zapíchla do boku, ale on i tak dokázal dovézt svůj prostřílený Spitfire zpět na základnu a bezpečně přistát. Po vyšetření doktorem byl odeslán do nemocnice v Orpingtonu.

Podle knihy operačních záznamů měl pilotovat X4051, ale toto letadlo bylo kontinuálně v záznamech do 30. září a do Scottish Aviation k opravě putovalo až následující den. Sgt Herbert Walter McGowan byl vážně zraněn palbou a nucen vyskočit z R6624 na padáku, načež byl převezen do Faversham Cottage Hospital. Na svědomí je mohli mít Hptm. Walter Oesau (25., 26.) od Stab III./JG 51, dva Spitfiry v neznámém čase a na neznámém místě, případně Oblt. Walter Leyerer (3.) z 2./JG 77, Spitfire v 19.35 německého času.

Jackovo zranění se evidentně nehojilo dobře. Po zotavení se 5. února 1941 hlásil u 91. Squadrony, společně s dalšími 6 piloty. Podstatné události nastaly až 12. března. Nejdříve se na letiště Hawkinge pokusily zaútočit Jabos, ale minuly. Sgt Mann vzlétl v 17.45 jako dvojka F/Lt Hollanda, ale byli napadeni. Jeho Spitfire Mk.IIA P7693/DL-J byl prostřílen kanónovými střelemi a spadl do vývrtky, ale ještě stihl varovat svého vedoucího, který provedl divoký únikový manévr. Zachránil mu tak možná život. Mannův Spitfire se sám srovnal v 3000 stopách a on s ním „praštil“ poblíž Cheriton u Folkestone.

Sestřelil ho buď Maj. Werner Mölders (61.) od Stab/JG 51, Spitfire v 19.15 nad Dungeness nebo Oblt. Horst Geyer (2.) od Stab/JG 51, Spitfire v 19.27 40 km jižně od Hastings, případně, Oblt. Hermann-Friedrich Joppien (35.) od Stab I./JG 51, Spitfire v 19.27 nad Dungeness. RAF přišla skutečně o tři Spitfiry (P7506, P7689), byť ten Mannův byl nakonec opraven a od 28. července létal u 19. squadrony. Další (P7928) byl patrně prostřílen.

Kniha operačních záznamů jasně praví: „Je to pošesté, co byl Sgt Mann sestřelen nebo nucen havarovat“. Pokud si nevymýšlel, nenašel jsem zatím ty zbylé epizody. Byl lehce zraněn, ale 18. března letěl znovu. Poslední den měsíce pak měl kolem 09.35 zničit Me 109 6-10 mil západoseverozápadně od Cap Gris-Nez. Vracel se z průzkumu této oblasti, když mu v 26 000 stopách při mírném klesání uletěla otevřená stříška kokpitu. Pokoušel se jí zatáhnout. Podivuhodné. Pár sekund poté za sebou spatřil 4 Me 109. Při prudkém únikovém manévru mu uletěly letecké brýle. Ztratil kontrolu nad Spitfirem, který přešel do spirály, ale zase ji získal v 3000-4000 stopách. Následně viděl zvířenou vodu a domníval se, že tam spadl Me 109. Jeho DL-J byl znovu použit při testovacím letu 3. dubna.

Není jasné, šlo-li pouze o výměnu stříšky nebo byl i lehce prostřílen. Luftwaffe přišla o Ltn. Enzio von Saafelda ze 7./JG 51. Štěstí však neměl hned 4. dubna, kdy jej sestřelil buď Maj. Adolf Galland (58.) od Stab/JG 26, Spitfire v 17.50 mezi Dover a Canterbury v 1500 m nebo Ofw. Robert Menge (12.) od 3./JG 26, Spitfire at 17.50 W. Dover-Deal. Mann (P7783/DL-H) utrpěl těžké popáleniny na obličeji a obou nohou, když u Little Mongeham vyskakoval z havarovaného a hořícího stroje. Skončil v nemocnici ve Folkestone a 25. dubna absolvoval první rekonstrukční operaci v East Grinstead. Sgt Arthur William Peter Spears (P7565/DL-B) pak zase vážná střelná poranění na paži a patě.  

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace