Sestřelen, zajat a odsouzen na deset let za špionáž - pilota U-2 pak Sověti vyměnili za agenta KGB
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Gary Powers (vpravo)
19. srpna 1960 byl v SSSR zajatý americký pilot špionážního letoun U-2, Francis Gary Powers odsouzen na 10 let vězení za svou přiznanou špionáž.
1. května 1960 pilot Powers vystartoval z Pákistánu za kniplem ultra-sofistikovaného průzkumného letadla Lockheed U-2. Pilot CIA měl letět přes 2 000 mil sovětského území na vojenské letiště Bodo v Norsku, a shromažďovat po cestě zpravodajské informace. Zhruba v polovině cesty byl sestřelen Sověty nad Sverdlovskem. Powers seskok padákem přežil, ale byl okamžitě zatčen sovětskými úřady.
video: youtube
5. května sovětský vůdce Nikita Chruščov oznámil sestřelení amerického špionážního letadla, o dva dny později oznámili, že Powers je naživu a přiznal se, že je na zpravodajské misi pro CIA. 7. května USA uznaly, že jejich U-2 pravděpodobně letěl přes sovětské území, ale popřeli, že mise byla schválená. 16. května se představitelé Spojených států, SSSR, Británie a Francie setkali v Paříži na dlouho očekávaném summitu. Čtyři mocnosti měly diskutovat o napětí ve dvou německých státech a vyjednávat o nových smlouvách o odzbrojení. Na prvním zasedání se však summit zhroutil poté, co se prezident Dwight D. Eisenhower odmítl omluvit Chruščovovi za incident s U-2. Chruščov také zrušil pozvání Eisenhowera na návštěvu SSSR.
V srpnu byl Powers v Moskvě odsouzen za špionáž na 10 let, z toho tři ve vězení a sedm ve vězeňské kolonii. Nicméně o 18 měsíců později, Sověti souhlasili s tím, že ho propustí výměnou za Rudolfa Abela, špičkového špióna KGB, který byl zachycen a odsouzen ve Spojených státech před pěti lety. 10. února 1962 byli Powers a Abel přivedeni na opačné strany mostu Glienicker, který spojoval východní a západní Berlín přes jezero Wannsee. Zatímc špióni čekali, vyjednávači uprostřed mostu dohodli výměnu a Powers i Abel se vydali za svobodou.
Po návratu do Spojených států byla CIA a Senátem Powers zproštěn jakékoli osobní viny za incident s U-2. V roce 1970 vydal knihu Operation Overflight o incidentu a v roce 1977 zahynul při havárii helikoptéry, kterou letěl jako zpravodaj pro televizní stanici v Los Angeles.
Zdroj: History.com
Tagy článku