Short S-29 Stirling - první čtyřmotorový letoun v RAF byl nakonec ,,nutným zlem". Ve službě vydržel jen 6 let

Short S-29 Stirling - první čtyřmotorový letoun v RAF byl nakonec ,,nutným zlem&quote;. Ve službě vydržel jen 6 let
Autor: Charles E. Brown, volné dílo|Popisek: Short S-29 Stirling
26 / 04 / 2021, 16:30

Britský bombardér Short S-29 Stirling byl prvním čtyřmotorovým letounem, který vstoupil do služeb RAF. Jak se ukázalo, jeho kariéra příliš zářná nebyla a ve službě vydržel jen 6 let.

Vývoj nového bombardéru spadá do 30. let, kdy si jej ,,na starost" vzala společnost Short Brothers. I když se RAF zajímala o zkonstruování dvoumotorového bombardéru, uvažovalo v tomto případě o čtyřmotorové variantě. Ta nakonec v britských plánech zvítězila. Jak se později ukázalo, místo slibného bombardéru spatřil světlo světa poněkud rozporuplný až problémový stroj, který RAF později brala jako nutné zlo, které na druhé straně bylo v důsledku v řadě ohledů prospěšné.

První let stroje se uskutečnil v květnu 1939, ale nedopadl úspěšně a byl zničen při přistání. Nicméně o rok později byl letoun zařazen do služby. Osádku Stirlingu tvořilo 7 osob, jeho délka činila 27,62 m, rozpětí 30, 22 m. Pohonnou jednotku zajišťovaly 4 hvězdicové motory Bristol Hercules XVI o výkonu 1650 hp (1213 kW). Maximální rychlost činila 450 km/h (v 3 355 m).

Bombardér byl vyzbrojen 8 kulomety Browning ráže 7,7 mm, dva byly umístěny v nosní věži, 4 v ocasní věži a 2 v hřbetní věži. Stroj pak mohl nést až 6 350 kg pum, na druhou stranu zde přicházela určitá limitace, protože Stirling nemohl nést pumy těžší než 900 kg.

                                       

                                       Stirling

                                                  Bombardér Stirling (Foto: TraceyR, public domain)

 

I když na papíře vypadal bombardér relativně dobře, tak posléze jej limitoval především horší dostup (5490 m) a ne příliš dobrá manévrovatelnost. RAF také ,,děsil" fakt, že nemálo Stirlingů při přistávání havarovalo. Za samotného letu však bombardér vykazoval dobré vlastnosti a byl stabilní a měl i slušný dolet.

Kvůli výše uvedeným vlastnostem si však pobyly Stirlingy ve službě pouze 6 let a RAF je záhy přeřazovala během druhé světové války do druhé linie, když byla dávána přednost letounům Handley Page Halifax a Avro Lancaster. Kromě ,,standardní" bombardovací verze se vyráběly typy, které byly používány k výsadkovým operacím, přepravě či k vlečení kluzáků. Stirling byl používán také k zaminování německých přístavů.

Co se týče prvního bojového nasazení Stirlingů, ty si premiéru odbyly v únoru 1941, když byly bombardovány sklady ropných produktů v Rotterdamu. Misí byla pověřena 7. bombardovací peruť z Oakingtonu. Jak už jsme uvedli jinde, Stirlingy kromě standardních či výsadkových operací se používaly také k přepravě benzínu či vojenského materiálu. V roce 1943 byly svěřovány Stirlingů hlavně úlohy vlečení kluzáků a dopravní úkoly.

Výroba Stirlingů se realizovala v letech 1939-1945 a stroj sloužil i v egyptském letectvu. Egypt provozoval 6 bombardovacích letounů a nasazeny byly v první izraelsko-arabské válce v letech 1948-1949. Záhy po válce, v roce 1946, však přišla ,,stopka" a Stirlingy, kterým se předpovídala zářnější kariéra, byly vyřazeny ze služby. 

 

Zdroj: history.net, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace