Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: S-29 Stirling
Prvním britským čtyřmotorovým letounem, který vstoupil do službě RAF, byl bombardér S-29 Stirling. Ve službě si však pobyl jen krátce, 6 let.
Vývoj nového bombardéru spadá do 30. let, kdy si jej ,,na starost" vzala společnost Short Brothers. I když se RAF zajímala o zkonstruování dvoumotorového bombardéru, uvažovalo v tomto případě o čtyřmotorové variantě. Ta nakonec v britských plánech zvítězila. Jak se později ukázalo, místo slibného bombardéru spatřil světlo světa poněkud rozporuplný až problémový stroj, který RAF později brala jako nutné zlo, které na druhé straně bylo v důsledku v řadě ohledů prospěšné.
První let stroje se uskutečnil v květnu 1939, ale nedopadl úspěšně a byl zničen při přistání. Nicméně o rok později byl letoun zařazen do služby. Osádku Stirlingu tvořilo 7 osob, jeho délka činila 27,62 m, rozpětí 30, 22 m. Pohonnou jednotku zajišťovaly 4 hvězdicové motory Bristol Hercules XVI o výkonu 1650 hp (1213 kW). Maximální rychlost činila 450 km/h (v 3 355 m).
Bombardér byl vyzbrojen 8 kulomety Browning ráže 7,7 mm, dva byly umístěny v nosní věži, 4 v ocasní věži a 2 v hřbetní věži. Stroj pak mohl nést až 6 350 kg pum, na druhou stranu zde přicházela určitá limitace, protože Stirling nemohl nést pumy těžší než 900 kg.
I když na papíře vypadal bombardér relativně dobře, tak posléze jej limitoval především horší dostup (5490 m) a ne příliš dobrá manévrovatelnost. RAF také ,,děsil" fakt, že nemálo Stirlingů při přistávání havarovalo. Za samotného letu však bombardér vykazoval dobré vlastnosti, byl stabilní a měl i slušný dolet.
Co se týče prvního bojového nasazení Stirlingů, ty si premiéru odbyly v únoru 1941, když byly bombardovány sklady ropných produktů v Rotterdamu. Misí byla pověřena 7. bombardovací peruť z Oakingtonu. Jak už jsme uvedli jinde, Stirlingy kromě standardních či výsadkových operací se používaly také k přepravě benzínu či vojenského materiálu. V roce 1943 byly svěřovány Stirlingů hlavně úlohy vlečení kluzáků a dopravní úkoly.
Kvůli výše uvedeným vlastnostem si však pobyly Stirlingy ve službě pouze 6 let a RAF je záhy přeřazovala během druhé světové války do druhé linie, když byla dávána přednost letounům Handley Page Halifax a Avro Lancaster. Kromě ,,standardní" bombardovací verze se vyráběly typy, které byly používány k výsadkovým operacím, přepravě či k vlečení kluzáků. Stirling byl používán také k zaminování německých přístavů.
Výroba Stirlingů se realizovala v letech 1939-1945 a stroj sloužil i v egyptském letectvu. Egypt provozoval 6 bombardovacích letounů a nasazeny byly v první izraelsko-arabské válce v letech 1948-1949. Záhy po válce, v roce 1946, však přišla ,,stopka" a Stirlingy, kterým se předpovídala zářnější kariéra, byly vyřazeny ze služby.
Zdroj: history.net