Šílený Ivan – srážka sovětského torpédoborce s britskou letadlovou lodí

Šílený Ivan – srážka sovětského torpédoborce s britskou letadlovou lodí
Autor: Autor: Isaac Newton – http://www.hmsbacchante.co.uk/gallery_page_3.htm, CC BY-SA 2.5|Popisek: HMS Ark Royal
14 / 10 / 2020, 10:00

Sovětští a ruští vojáci jsou známi svým hazardním přístupem ke sledování strojů NATO a je zcela jedno zda ve vzduchu či na vodě. Občas se jim to ale nevyplatí…

9. listopadu 1970 se britská letadlová loď, legendární HMS Ark Royal spolu s dalšími jednotkami Royal Navy a Royal Air Force účastnila NATO cvičení ve středním a východním Středomoří. Během pondělního večera se ve vodách mezi Maltou a Krétou účastnila nočních leteckých cvičení. Začala vypouštět svá letadla z letové paluby a signalizovala příslušné mezinárodně uznávané světelné signály značící, že obrovská loď nemůže snadno manévrovat.

Video: Youtube

Tradičně se poblíž svazu lodí NATO pohybovala i sovětská loď, torpédoborec třídy Kotlin jménem Bravyy, který HMS Ark Royal stínoval.

Po startu prvního letadla se sovětský torpédoborec třídy Kotlin přiblížil k HMS Ark Royal na kolizním kurzu z pravoboku. Letadlová loď Royal Navy podnikla vše, co mohla, aby se malé sovětské lodi vyhnula, ale nepovedlo se a letadlová loď se ,,zakousla" do torpédoborce.

HMS Ark Royal okamžitě zastavila své lety a odklonila letadla, která již byla ve vzduchu, aby ona a její doprovodná fregata, HMS Yarmouth, mohly s ruskými plavidly podniknout pátrání po členech posádky torpédoborce, kteří během srážky spadli do vody. Obě britské lodě zachránily několik sovětských námořníků, kteří byli vráceni na svou loď, ale dva ve vodách Středozemního moře zahynuli a jejich těla nebyla nalezena.

Samotná letadlová loď nebyla příliš poškozena, sovětský torpédoborec na tom byl hůř. Koneckonců střetly se dvě lodi zcela rozdílných parametrů. Na jedné straně 245 metrů dlouhý HMS Ark Royal s výtlakem 53 000 tun a na straně druhé 126 metrů dlouhý torpédoborec o výtlaku pohých 3 600 tun. Posádka sovětského torpédoborce mohla mluvit o štěstí.

Torpédoborec třídy Kotlin

Námořní vyšetřovací komise, která vzala v úvahu všechny okolnosti srážky kapitána lodi Ray Lyga zcela zprostila viny.

Zdroj: parliament.uk, seaforces.org

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace