Autor fotografie: Wikipedia, autor neznámý, punlic domain|Popisek: Izidor Kovárik
I Slovensko mělo své elitní piloty, pro pořádek jmenujme například Jana Režňáka, který byl nejúspěšnějším s 32 sestřely. Hned po něm následuje Izidor Kovárik, mladý pilot, kterému se dostalo nespočet vyznamenání za své kousky na nebi. Jeho život však skončil nešťastně.
Druhý nejlepší slovenský pilot ve druhé světové válce se jmenoval Izidor Kovárik, na svém kontě měl 28 úspěšných sestřelů. Některé zdroje ovšem udávají o jeden více - 29. Kovárik každopádně stojí tak trochu nezaslouženě ve stínu Jana Režňáka, protože své služby prokazoval klerofašistickému Slovenskému štatu, který byl v letech 1939-1945 satelitem Německa.
Po březnových událostech roku 1939 pokračoval Kovárik se svém leteckém výcviku již v novém státě. V prosinci 1939 byl odeslán k 11. stíhací peruti, kde se létalo na dnes již legendárním stíhacím dvouplošníku Avia B-534. Talentovaný letec s vizáží džentlmena se mimo jiné účastnil tažení proti Sovětskému svazu po 22. červnu 1941 na straně Německa. Kovárikova stíhací peruť byla přesunuta záhy na Ukrajinu.
V říjnu 1942 Kovárik létal na cvičném stroji Praga E-241 jako kurýrní pilot, až posléze se z něho stalo stíhací eso. Slovenský pilot Ondrej Ďumbala si všiml Kovárikova talentu a doporučil ho pro další výcvik, po němž by se mu otevřely možnosti stíhacího pilota. V listopadu a prosinci 1942 tak absolvoval Kovárik další výcvik na letounu Messerschmitt Bf 109E, v němž byl úspěšný. A na nebi si začal vést více než dobře.
V lednu 1943 sestřelil své první sovětské letadlo. Do března tohoto roku se potom mohl pyšnit již 11 úspěšnými sestřely. Za to se mu dostaly pocty v podobě Železného kříže druhé třídy. Byl nositelem mnoha vyznamenání, jako například Železného kříže první třídy, Medaile za hrdinství II. a III. stupně a dalších. Kovárik také absolvoval několik misí v oblasti Kavkazu a řeky Kubáň. Do července 1943 si Kovárik připsal 28 potvrzených sestřelů, než byl povolán znovu na Slovensko. V únoru 1944 se pak přecvičoval na lety v modernějším Messerschmittu Bf 109G-6.
Víc už ale nestihl, další úspěšnou kariéru stíhacího esa však zpřetrhal osud. V dubnu 1944 byl Kovárik odeslán na leteckou základnu ve Sliači jako letecký instruktor. V průběhu výcviku, který probíhal 11. července, a kdy se věnoval mladému pilotovi Ladislavu Ciprianovi, se zlomilo křídlo dvouplošníku Gotha Go 145. Oba piloti stačili použít padák, ale šňůra jejich padáků se nešťastně zamotala do směrového kormidla. Letadlo se zřítilo nedaleko Zvolena a oba muži byli namístě mrtví. Kovárikovi bylo v době incidentu pouhých 27 let, přesto se stačil stát legendou.
Zdroj: History.com