SMS Nassau - první moderní bitevní loď německého císařského námořnictva

SMS Nassau - první moderní bitevní loď německého císařského námořnictva
Popisek: Ilustrace lodi SMS Nassau
19 / 10 / 2019, 13:00

Koncept ideální bitevní lodi přinesl počátkem 20. století italský námořní konstruktér Vittorio Cuniberti, publikováním článku o lodi typu all-big gun v roce 1903. Velká Británie ale byla první, kdo loď tohoto typu na moře spustil - legendární HMS Dreadnought. SMS Nassau byla německou odpovědí...

Když italské námořnictvo nereagovalo, navrhnul ve svém článku pro Jane´s Fighting Ships budoucí ideální britskou bitevní loď o výtlaku 17 000 tun, s děly hlavní ráže 305 mm v 8 věžích, pancéřem 305 mm a rychlostí až 24 uzlů, tedy 44 km/h. Velká Británie postavila legendární HMS Dreadnought na přímý popud prvního lorda admirality Johna Fishera, který tento koncept vzal za svůj. Zbrojní závody mohly opět započít. HMS Dreadnought byl uveden do služby 2. prosince 1906.

SMS Nassau

Císařské Německo, které se hodlalo s Británií měřit na všech světových oceánech zareagovalo třídou Nassau, která zahrnovala 4 lodě - Nassau, Posen, Westfalen a Rheinland. SMS Nassau byla uvedena do služby téměř tři roky po britské lodi, konkrétně 1. října 1909. 

Vizuálně se od štíhlejší a delší britské lodi dosti odlišovala. Pro porovnání rozměrů lodí:

HMS Dreadnought délka 160,6 m, šířka 25 m, výtlak 18 420 tun
SMS Nassau délka 146,1 m, šířka 26,9 m, výtlak 18 900 tun

Tento rozdílný poměr délky a šířky lodi při prakticky stejném výkonu znamenal, že německá loď byla o dva uzly pomalejší, ale mnohem více stabilní, než britský konkurent.

Během války se Nassau zúčasrnila několika bitev, z nichž tou nejvýznamnější byla 31.května 1916 bitva u Jutska, kde Nassau vypálila 106 nábojů z hlavních děl, dvakrát byla zasažena a srazila se s britským torpédoborcem HMS Spitfire. V bitvě na palubě SMS Nassau zahynulo 11 mužů a 16 bylo zraněno.

Po skončení války bylo lodím třídy Nassau jako nejstarším dreadnoughtům povoleno zůstat v německých přístavech a po potopení německé flotily ve Scapa Flow byly tyto lodě poskytnuty vítězným mocnostem jako kompenzace za vlastní potopené lodě. Nassau skončila v japonských rukou v dubnu 1920, ale Japonsko pro loď nemělo využití a prodalo jí britské firmě, která nechala loď rozebrat v holandském Dordrechtu. 

 

Zdroj: History.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace