SMS Viribus Unitis aneb "největší česká bitevní loď"
SMS Viribus Unitis (lat. "spojenými silami" - osobní motto Františka Josefa I.) Takzvaná "největší česká bitevní loď" nemá tuto přezdívku jen tak z bůhdarma.
Stavba byla zahájena 24. července 1910, zbraně dodala Škodovka, pancéřování ocelárna Vítkovice a motory ČKD.
Psali jsme
Admirál John ”Jackie” Fisher byl velkým zastáncem nových technologií a pracoval na udržení námořní převahy Velké Británie nad rychle rostoucími...
Za války sice moc slávy nevybojovala, ale to už není vinou designerů. Byla vybavena 12 děly ráže 305mm, což bylo sice o něco méně než 13 děl stejné ráže na italských lodích, zato byl Viribus Unitis lépe pancéřován a děla byla rozmístěna ve výhodnějším postavení (A,B,X,Y).

Loď se podílela na nájezdech na italské přístavy a měla se podílet i na nájezdu na Otrantskou úžinu (nájezd byl ale nakonec zrušen po potopení lodi Szent Istvan). Po válce byly spory o to, komu loď připadne. V rámci reparací na ni mělo nárok Československo, to ho ale nemohlo uplatňovat, protože nemělo odpovídající přístav. Dokonce hrozilo i předání lodi Sovětskému svazu.
Nakonec byla loď předána novému státu Slovinců, Chorvatů a Srbů. Itálie s tímto verdiktem nesouhlasila a rozhodla se vyslat žabí muže, aby loď podminovali a potopili. Jednalo se sice o válečný zločin, neboť státy nebyly oficiálně ve válečném stavu, ale protože se stát Slovinců, Chorvatů a Srbů neměl sílu bránit, tak to Itálii prošlo (útočníci byli oceněni nejvyššími italskými oceněními).
To byl konec největší rakousko-uherské bitevní lodi.
Zdroj: Warships.cz Pavel Sláma
Tagy