Smutný osud ,,francouzského Titaniku". Založil někdo požár SS Normandii úmyslně?

Smutný osud ,,francouzského Titaniku&quote;. Založil někdo požár SS Normandii úmyslně?
Autor: Vick the Viking (CC BY 2.0)|Popisek: SS Normandie
12 / 09 / 2019, 13:00

Zaoceánská loď SS Normandie představovala v polovině 30. let symbol luxusu. Byla dokonce několik let největší osobní lodí na světě. Její konec však přišel nečekaně brzo v roce 1942, kdy plavidlo zachvátil mohutný požár. Luxusní loď, která byla delší než slavný Titanic, pak čekal smutný osud.

Francie se rozhodla na počátku 30. let postavit velkou zaoceánskou loď, která by dodala jejímu námořnictvu patřičný lesk. Stavba plavidla začala v lednu 1931 a již následující rok bylo spuštěno na vodu. Bylo pojmenováno SS Normandie a mělo představovat pomyslný vrchol moderního lodního stavitelství.

Výtlak plavidla činil 71 300 tun, délka lodi byla 313,6 m, šířka 36,4 m, poháněly ji čtyři turboelektrické motory. Maximální rychlost SS Normandie činila 32,2 uzlů a mohla pojmout necelých 2 000 cestujících. První pasažéři pak mohli na vlastní kůži okusit luxusní zázemí lodi v roce 1935, kdy se SS Normandie vydala na svou panenskou plavbu.

   SS Normandie

                                                         Stavba SS Normandie na počátku 30. let

 

Loď se stala ,,specialistou" na Atlantik, který přeplula více než stokrát. Dokonce získala několikrát i prestižní Modrou stuhu za nejrychlejší přeplutí Atlantiku. Cestující požívali na svou dobu luxus, o němž se mnohým předtím nezdálo. V roce 1936 poprvé loď doplula do New Yorku a stala se atrakcí pro místní obyvatelstvo. Sláva SS Normandie však netrvala dlouho.

Na jedné z dalších cest do USA, konkrétně New Yorku, byla v roce 1941 zabavena americkými úřady. V zuřící druhé světové válce totiž USA považovaly Francii za německého spojence především kvůli kolaborantské vládě ve Vichy v neokupované části Francie. USA tak ,,prosadila" své právo na zabavení nepřátelského plavidla.

SS Normandie byl posléze přejmenována na USS Lafayette a americké námořnictvo začalo v roce 1942 s pracemi na přeměnu plavidla na loď přepravující vojenské jednotky. Nicméně ta se již nestačila provést, protože původně francouzskou, a nyní již americkou loď potkala tragédie.

Na mole 88 totiž 9. února 1942 z neznámých příčin vypukl mohutný požár, který brzy zachvátil celou loď. Promptně byly uvědoměny hasičské sbory, které byly na místě za 15 minut a snažily požár uhasit. Ale ani po 5,5 hodinách boje s živlem, kterému přihlížely zástupy Newyorčanů, se nepodařilo požár uhasit. Loď se převrátila na levý blok a klesla do řeky Hudson.

Není známo, jak k požáru došlo, jestli jej někdo založil úmyslně, či se jednalo o nešťastnou náhodu. Každopádně moderní protipožární systém plavidla v kritickou chvíli nefungoval z důvodu probíhajícího procesu přeměny USS Lafayette na transportní plavidlo. Při tragédii bylo zraněno celkem 285 lidí, jeden člověk zemřel.

Vzhledem k tomu, že náklady na opravu poškozené lodi by se vyšplhaly do závratných sum, bylo rozhodnuto o tom, že bude v roce 1946, tedy již po skončení druhé světové války, sešrotována. Byl to pro USS Lafayette, někdejší symbol luxusu a přepychu, hořký konec. Loď byla několik let největším osobním plavidlem na světě, ale požár učinil rychlý konec jejímu krátkému působení na světových mořích.

 

Zdroj: newyorkhistoryblog.com

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace