Autor fotografie: Vick the Viking, Altair78 / Wikimedia Commons / CC BY 2.0|Popisek: SS Normandie
Zaoceánská loď SS Normandie představovala v polovině 30. let symbol luxusu. Byla dokonce několik let největší osobní lodí na světě. Její konec však přišel nečekaně brzo v roce 1942, kdy plavidlo zachvátil mohutný požár. Luxusní loď, která byla delší než slavný Titanic, pak čekal smutný osud.
Francie se rozhodla na počátku 30. let postavit velkou zaoceánskou loď, která by dodala jejímu námořnictvu patřičný lesk. Stavba plavidla začala v lednu 1931 a již následující rok bylo spuštěno na vodu. Dílo bylo pojmenováno SS Normandie a mělo představovat pomyslný vrchol moderního lodního stavitelství. Výtlak plavidla činil 71 300 tun, délka lodi byla 313,6 m, šířka 36,4 m a poháněly jej čtyři turboelektrické motory. Maximální rychlost SS Normandie činila 32,2 uzlů a mohla pojmout necelých 2 000 cestujících. První pasažéři pak mohli na vlastní kůži okusit luxusní zázemí lodi v roce 1935, kdy se SS Normandie vydala na svou panenskou plavbu.
Zaoceánský palác SS Normandie
SS Normandie nebyla jen obyčejným zaoceánským parníkem. Jednalo se totiž o technologický zázrak své doby. Loď byla vybavena pokročilými turboelektrickými motory, které jí umožňovaly dosáhnout maximální rychlosti 32,2 uzlů, čímž se z ní stala jedna z nejrychlejších plavidel své éry. Unikátní design a inženýrské řešení jí také umožnily překonávat Atlantik s nebývalou stabilitou a komfortem. Navíc interiéry SS Normandie byly navrženy předními francouzskými architekty a designéry, kteří lodi dodali neobyčejný luxus a styl.
Tento zaoceánský palác se stal symbolem francouzského vkusu a elegance. Loď byla vybavena nejmodernějšími zařízeními té doby, včetně bazénu, divadla a několika restaurací, které poskytovaly cestujícím zážitek srovnatelný s pětihvězdičkovým hotelem. Kulturní význam SS Normandie sahal daleko za hranice Francie. Stala se symbolem meziválečného optimismu a pokroku a její plavby byly často sledovány světovými médii. SS Normandie přivážela do Ameriky nejen pasažéry, ale také kousek evropské kultury a luxusu. Při příjezdu do New Yorku byla loď vítána s nadšením a obdivem. Její přítomnost v přístavu totiž byla atrakcí pro tisíce lidí.
Nový vlastník SS Normandie a její konec
Loď se stala ,,specialistou" na Atlantik, který přeplula více než stokrát. Dokonce získala několikrát i prestižní Modrou stuhu za nejrychlejší přeplutí Atlantiku. Cestující požívali na svou dobu luxus, o němž se mnohým předtím nezdálo. V roce 1936 poprvé doplula do New Yorku a stala se atrakcí pro místní obyvatelstvo. Sláva SS Normandie však netrvala dlouho. Na jedné z dalších cest do USA, konkrétně New Yorku, byla v roce 1941 zabavena americkými úřady. V zuřící druhé světové válce totiž USA považovaly Francii za německého spojence především kvůli kolaborantské vládě ve Vichy v neokupované části Francie. USA tak ,,prosadila" své právo na zabavení nepřátelského plavidla.
SS Normandie byl posléze přejmenována na USS Lafayette a americké námořnictvo začalo v roce 1942 s pracemi na přeměně plavidla na loď přepravující vojenské jednotky. Nicméně ta se již nestačila provést, protože původně francouzskou, a nyní již americkou loď potkala tragédie. Na mole 88 totiž 9. února 1942 z neznámých příčin vypukl mohutný požár, který brzy zachvátil celou loď. Promptně byly uvědoměny hasičské sbory, které byly na místě za 15 minut a snažily požár uhasit. Ani po 5,5 hodinách boje s živlem, kterému přihlížely zástupy Newyorčanů, se však nepodařilo požár uhasit. Loď se převrátila na levý blok a klesla do řeky Hudson.
Není známo, jak k požáru došlo, jestli jej někdo založil úmyslně, či se jednalo o nešťastnou náhodu. Každopádně moderní protipožární systém plavidla v kritickou chvíli nefungoval z důvodu probíhajícího procesu přeměny USS Lafayette na transportní plavidlo. Při tragédii bylo zraněno celkem 285 lidí, jeden člověk zemřel. Vzhledem k tomu, že náklady na opravu poškozené lodi by se vyšplhaly do závratných sum, bylo rozhodnuto o tom, že bude v roce 1946, tedy již po skončení druhé světové války, sešrotována. Byl to pro USS Lafayette, někdejší symbol luxusu a přepychu, hořký konec. Loď byla několik let největším osobním plavidlem na světě, ale požár učinil rychlý konec jejímu krátkému působení na světových mořích.
Zdroj: greatoceanliners.com, thehistorypress.co.uk, history.com