Souboj žraloků jako ve verneovce - britská ponorka poslala U-Boot ke dnu i s cenným nákladem

Souboj žraloků jako ve verneovce - britská ponorka poslala U-Boot ke dnu i s cenným nákladem
Autor: Allan C. Green 1878 - 1954 - State Library of Victoria, volné dílo|Popisek: Britská ponorka třídy V
05 / 03 / 2021, 10:00

Jediným záměrným střetnutím dvou ponorek pod hladinou, které vyústilo ve zničení jednoho z protivníků, byl souboj britské ponorky HMS Venturer a německé U-864. Došlo k němu 9. února 1945 nedaleko norského Bergenu. Německá ponorka v rámci operace s krycím názvem Caesar převážela cenný náklad z Německa do Japonska. Šlo kromě nedostatkové mědi mj. o letecké motory a naváděcí systémy střel V-2. Hlídkujícím Britům nahrála jednak závada na motoru U-864, jednak poněkud paradoxně šnorchl, který německé U-Booty využívaly k možnosti plout na dieselový pohon i pod hladinou. Nyní však prozradil pozici německé ponorky nepříteli. Nervy drásající pronásledování skončilo jejím zánikem. Setkání nebylo náhodné.

Jakkoli bylo Německo začátkem prosince 1944 ve strategicky bezvýchodné situaci (probíhaly přípravy na protiútok v Ardenách, na východní frontě postupovala Rudá armáda do Maďarska) a jeho japonskému spojenci se nevedlo o nic lépe (nedávno ztratilo své klíčové pozice v Marianském souostroví a nyní čelilo americkému vylodění na Filipínách), odmítaly si obě země připustit neodvratnost porážky a snažily se všemi prostředky odvrátit neodvratitelné. V obou zemích probíhal velmi intenzívní vývoj nových technologií, a Německo jako na tomto poli tradičnější a nepoměrně rozvinutější mělo Japonsku rozhodně co nabízet.

Japonské ostrovy byly od poloviny června vystaveny náletům těžkých bombardérů B-29 startujících z čínských letišť. Po dobytí Marian byly tyto útoky zintenzivněny. První Superpevnost startující z toho směru provedla fotografický průzkum Tokia již 1. listopadu 1944, a o tři týdny později útočilo na vybrané cíle 111 bombardérů, kterým se do cesty postavilo 125 japonských stíhaček. Na vysoko a rychle letící a velmi silně vyzbrojené bombardéry ale svými výkony nestačily a podařilo se jim sestřelit jediný. Japonští letečtí konstruktéři pracovali na řadě slibných projektů výkonných letounů, které by měly proti B-29 teoreticky vyšší šance. V Německu již byly operačně nasazeny proudové letouny Me 262, a Japonci o ně jevili přirozeně velký zájem. Dnes víme, že očekávání nebyla naplněna, ale tonoucí se stébla chytá. Vyvinout vlastní výkonnou proudovou stíhačku zcela nezávisle na zkušenostech spojenců by trvalo dlouho s nejistým výsledkem.

Obchod byl uzavřen a operace Caesar mohla být zahájena. Ponorka U-864 měla do Japonska převézt právě pokročilé proudové motory vyvinuté a vyrobené společností Messerschmitt. A kromě nich také naváděcí systémy balistických střel V-2. Zbytek přepravní kapacity člunu typu IXD2 s výtlakem na hladině 1610 tun tvořilo 61 tun nedostatkové mědi, využívané zejména pro výrobu rozbušek. Kromě toho vezla ponorka také výkresy německých letounů jako inspiraci pro japonské konstruktéry a kromě posádky také dva německé a dva japonské odborníky, konstruktéry Messerchmittu von Chlingensperga a Schomeruse, a japonského experta na torpéda Yamota a odborníka na paliva Nakaie.

U-864 vyplula 5. prosince 1944 z německého Kielu. O čtyři dny později zastavila na norské základně Horten, kde proběhly mj. zkoušky nově instalovaného šnorchlu, a dále pak pokračovala do Bergenu. Cestou ovšem najela na mělčinu, což si vyžádalo opravy a další zdržení a do Bergenu dorazila až 5. ledna. Ke vší smůle ji zde zastihl britský nálet z 12. ledna, při němž byla lehce poškozena. Do Japonska vyplula až 6. února, ale operaci nebylo přáno. Došlo k závadě na jednom z motorů. Vykonat plavbu kolem světa bylo vyloučeno, a ponorka se vracela do Bergenu. Naneštěstí pro Němce a Japonce ovšem Britové zachytili rádiovou komunikaci ponorky se základnou, díky prolomení kódu Enigma ji rozluštili, a do oblasti byla vyslána ponorka HMS Venturer, aby U-864 s cenným nákladem zachytila. Němci by byli úspěšně propluli a vyhnuli se svému protivníkovi včas, nebýt závadě na motoru a nutnosti vrátit se zpět do Bergenu k opravám.

U-864 plula pod hladinou, ale s využitím šnorchlu si mohla dovolit plout na dieselový pohon. Poškozený motor byl ovšem v chodu hlučnější. V relativním bezpečí před leteckým útokem, U-864 byla vystavena nečekané hrozbě. Obsluha hydrofonu na britském Ventureru měla snadnou práci. Byl zachycen zvuk dieselového motoru a kapitán propátrával periskopem okolí. Objevil šnorchl německého U-Bootu, který měl za periskop německé ponorky, a začal protivníka sledovat v naději, že se vynoří a na hladině mu nabídne snazší cíl. Němci si ovšem svého stínu všimli a ve snaze nepřítele setřást měnili kurz - pronásledování trvalo tři hodiny. Britský kapitán následně rozhodl nepřítele napadnout pod hladinou. Neměl na výběr: Venturer šnorchlem vybavena nebyla a stav baterií velel teď, nebo nikdy. Byla vypočtena pravděpodobná pozice německé ponorky a odpálena čtyři torpéda nastavená na hlubší ponor než při útoku na hladinový cíl. Němci je uslyšeli a třem se úspěšně vyhnuli ponořením do větší hloubky, čtvrté ovšem zasáhlo. Následovala imploze ponorky, která klesla na dno se všemi členy posádky i převáženými experty. Zahynulo 73 lidí.

Nebezpečný náklad je ekologickou hrozbou dodnes. Vrak ponorky byl objeven v roce 2003 a byly prokázány úniky mědi. V oblasti je vyhlášený zákaz rybolovu. Obavy z torpéd na palubě nebyl U-Boot vyzvednut, ale v roce 2017 zasypán 160 tisíci tunami písku a kamení.

Zdroj: nationalinterest.org, uboat.net

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace