Sověti „vybydleli“ britskou bitevní loď, kterou po skončení druhé světové války nechtěli vrátit

Sověti „vybydleli“ britskou bitevní loď, kterou po skončení druhé světové války nechtěli vrátit
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Royal Sovereign v sovětských službách
20 / 11 / 2022, 10:00

HMS Royal Sovereign byla bitevní loď třídy Revenge uvedená do služby v Royal Navy v roce 1916. V době 2. světové války byla již zastaralá, a tak po vyřazení ze služby v Británii putovala do Sovětského svazu.

Lodě třídy Revenge byly po pravdě řečeno zastaralé již v době svého vzniku, protože Royal Navy již v té době zařazovala velmi úspěšnou třídu Queen Elizabeth, se kterou se Revenge nemohla srovnávat. Silně vyzbrojené, ale stísněné, pomalé a téměř neschopné modernizace, stály téměř stejně jako rychlejší a snadněji upgradovatelné bitevní lodě třídy Queen Elisabeth.

Video: YouTube

Celkem byly dokončeny 4 jednotky Ramillies, Resolution, Royal Oak a Revenge. První tři jmenované se účastnily legendární bitvy u Skagerraku (Jutska). Royal Oak byla potopena Prienovou ponorkou ihned na počátku 2. světové války, když U-47 pronikla na základnu Scapa Flow.

30. května 1944 byla bitevní loď Royal Sovereign zapůjčena sovětskému námořnictvu jako Archangelsk místo válečných reparací z Itálie. Loď opustila Británii dne 17. srpna 1944 jako součást eskorty pro konvoj JW 59, který zahrnoval třiatřicet obchodních plavidel. O šest dní později, ještě na cestě, byl konvoj napaden ponorkou U-711. Kapitán ponorky Hans-Günther Lange, nesprávně hlásil zásahy na Archangelsk a torpédoborec, ačkoli jeho torpéda explodovala předčasně. Pod dojmem, že bitevní loď ochromili, Němci zahájili několik ponorkových útoků na loď, když kotvila v přístavu Kola. Protitorpédové sítě však zajistily, že útoky selhaly. Němci tehdy plánovali použít šest trpasličích ponorek k útoku na loď, ale mechanické potíže si nakonec vynutily zrušení plánu.

Sovětská posádka uvedla loď do provozu 29. srpna 1944 v přístavu Poljarny. Archangelsk byl během války největší lodí sovětské flotily. V sovětských službách byla vlajkovou lodí admirála Gorděje Levčenka a měla za úkol setkávat se se spojeneckými konvoji v Severním ledovém oceánu a doprovázet je do Koly.

Po válce Archangelsk najel na mělčinu v Bílém moři na konci roku 1947, ale rozsah škod není znám. Sovětské námořnictvo vrátilo loď Royal Navy dne 4. února 1949 poté, co byla bývalá italská bitevní loď Giulio Cesare převelena k sovětské Černomořské flotile.

Sovětské námořnictvo se zpočátku snažilo vyhnout odeslání lodi zpět a tvrdilo, že není dostatečně způsobilá k plavbě zpět do Británie. Po inspekci důstojníka Royal Navy však sovětské námořnictvo souhlasilo s navrácením plavidla v lednu 1949. Po návratu na námořní základnu Rosyth personál Royal Navy loď důkladně prohlédl a zjistil, že mnoho z jejího vybavení je nefunkční nebo rozkradené. Inspektorům se zdálo, že věže hlavní baterie nikdy nebyly potočeny, když byla loď v sovětské službě, a byly zaseknuté ve středové linii. V důsledku jejího špatného stavu byla loď prodána do šrotu.

Zdroj: Válečné lodě 7

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace