Sovětská ponorka třídy S se stala katem německé lodi Wilhelm Gustloff

Sovětská ponorka třídy S se stala katem německé lodi Wilhelm Gustloff
Popisek: S-56 ve Vladivostoku
13 / 08 / 2019, 16:30

Ponorky třídy S byly používány ve Velké vlastenecké válce (1941-1945) a jedna z nich, S-13, potopila v lednu 1945 německý parník Wilhelm Gustloff.

Sovětský svaz měl k dispozici během Velké vlastenecké války kromě jiných plavidel ponorky třídy S. Požadavek sovětských oficiálních míst zněl na výrobu moderní ponorky střední kategorie s vyváženými parametry, kteými předchozí starší třída Ščuka (Štika) ponorek rozhodně neoplývala. 

První tři jednotky ponorky vznikaly v tehdejším Leningradě a byly označeny jako N-1 až N-3, teprve později v roce 1937 byly přeznačeny na třídu S jako ponorky střední kategorie. V letech 1936-1941 se pak vyráběla plavidla série IX-bis a 12 rozestavěných jednotek bylo spuštěno na vodu. Nicméně ponorky byly modernizovány až v rámci druhé výrobní série IX-bis. Po skončení války se opak dokončilo ještě šest kusů modernizované verze XVI. Celkem vzniklo v této třídě 56 kusů.

Výtlak ponorky, jejichž délka byla 77,7 m, činil 837 t na hladině, 1090 t pod ní. Plavidlo mohlo vyvinout rychlost 19,45 uzlů na hladině a 9 uzlů pod ní. Pohonnou jednotku tvořily dva dieselové motory dodávající výkon 3 234 kW a dva elektromotory o výkonu 809 kW. Akční radius ponorky činil při rychlosti 10 uzlů 9 800 námořních mil. Pokud hovoříme o výzbroji, ponorky třídy S byly vybaveny univerzálním kanonem Typ 21 K ráže 45 mm, kanonem B-24 ráže 100mm. Tuto výzbroj doplňovaly čtyři příďové a dva záďové torpédomety ráže 533 mm se zásobou 12 torpéd a jeden až dva kulomety.

Wilhelm Gustloff

                                       Wilhelm Gustloff torpédovala lednu 1945 ponorka S-13

 

Ponorky typu S během druhé světové války potápěly nepřátelské transportní a vojenské lodě, přičemž se jim v souhrnu podařilo poslat ke dnu 52 transportních lodí o celkovém výtlaku 168 095 BRT, 14 vojenských lodí a další plavidla, která byla lehce či těžce poškozena. Naopak těchto sovětských ponorek bylo nepřítelem potopeno celkem 18.

Ponorka S-13 pak stojí za jednou z největších námořních katastrof vůbec, když 30. ledna 1945 torpédovala německý parník Wilhelm Gustloff, který byl určen pro přepravu vojsk a pruských uprchlíků. O život přišlo podle hrubých odhadů kolem 9 000 cestujících.

Třída S se ukázala být ve válce efektivní zbraní a prokázala své kvality. Z výzbroje byly vyřazovány poslední kusy této třídy v šedesátých letech. Ponorka S-56 pak byla zachována jako památník a dodnes ji mohou vidět návštěvníci vystavenou ve Vladivostoku.

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace