Sovětské letiště zasypaly v roce 1950 americké bomby. Navigační chyba, prohlásily USA a omluvily se za zničení vlastních stíhačů

Sovětské letiště zasypaly v roce 1950 americké bomby. Navigační chyba, prohlásily USA a omluvily se za zničení vlastních stíhačů
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: P-80 Shooting Star
20 / 12 / 2020, 11:00

Korejskou válku v letech 1950-1953 doprovodilo několik incidentů. Jedním z nich bylo i bombardování sovětského letiště Suchaja Rečka na Dálném východě v roce 1950. Ironií osudu zůstává, že bomby dopadly na stroje P-63 Kingcobra, které Američané dodali během druhé světové války právě Sovětskému svazu. Za incident se USA omluvily, nicméně Sověti brali stejně akci jako americkou provokaci.

Korejská válka byl konfliktem, kdy se studená válka na tři roky změnila v nebezpečně horkou, hrozící přerůst ve vážný střet s možnými nedozírnými důsledky. Korejskou válku přirozeně doprovázelo mnoho incidentů, které teoreticky mohly zažehnout příslovečnou jiskru vedoucí k regulérnímu konfliktu mezi znesvářenými velmocemi USA a Sovětským svazem.

Jedním z takových incidentů bylo bombardování sovětského letiště Suchaja Rečka na Dálném východě 8. října 1950, ke kterému došlo v důsledku navigační chyby. Dva americké letouny P-80 Shooting Star měly původně zasypat bombami severokorejské letiště blízko města Chongdžin. Místo toho se však ocitly americké stroje hluboko v sovětském teritoriu a zahájily bombardovací akci.

Výsledkem jejich akce bylo asi 6 poškozených letounů uzemněných na letišti Suchaja Rečka, jeden byl úplně zničen. Ironií osudu však bylo, že bomby poškodily letouny P-63 Kingcobra, které během druhé světové války USA dodávaly Sovětskému svazu. Jistě by vzniklo v důsledku akce více škod, kdyby letouny byly natankované. 

Nikdo během bombardování nezemřel. Pokud by zůstali po americké akci mrtví, důsledky amerického počínání by dozajista byly daleko horší. Sověti nestačili vůbec na bombardování zareagovat, letouny nemohly ani vzlétnout, protože neměly palivo, jak už jsme uvedli, a i kdyby se dostaly do vzduchu, tak neměly mnoho šancí proti americkým strojům P-80.

Incident vzápětí způsobil rozruch na nejvyšších sovětských politických i vojenských místech. Prakticky ihned po bombardování letiště Sověti iniciovali stížnost proti USA v OSN. Američané se za incident omluvili a veřejně posypali hlavu popelem. 20. října 1950 americký prezident Harry Truman v OSN přiznal vinu za incident a řekl, že akce byla důsledkem navigační chyby a špatných výpočtů ze strany pilotů. Ti posléze čelili vojenskému tribunálu, nicméně vyvázli z něho relativně lehce, když byli převeleni na japonskou, respektive filipínskou základnu.

Sověti sice přijali formálně americkou omluvu, na druhé straně hodnotili události z 8. října 1950 jako provokaci a USA nevěřili. Sověti se domnívali, že Američané věděli, co chtějí udělat a tudíž nešlo o navigační chybu nebo chyby v důsledku špatných výpočtů. Bombardování sovětského letiště nicméně nakonec nepřerostlo ve vážný konflikt mezi USA a Sovětským svazem, i z toho důvodu, že během incidentu nikdo nezemřel a škody byly relativně malé, protože na letišti se nacházely nenatankované letouny.


Zdroj: Russia Beyond

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace