Sovětský bombardér Tu-16 skončil po průletu okolo americké letadlové lodi v moři

Sovětský bombardér Tu-16 skončil po průletu okolo americké letadlové lodi v moři
Autor fotografie: Autor: Neznámý – DefenseImagery.mil ID DN-SC-86-00466 [1], Volné dílo|Popisek: Tu-16
21 / 05 / 2022, 10:00

Že sovětští a nyní i ruští piloti rádi provokují, je dobře známá věc a letci NATO často čelí hazardním průletům stíhaček svého ,,studenoválečného" protivníka. Ne vždy to ale dopadne dobře...

Video: YouTube

25. května 1968 se oblíbená hra sovětských/ruských pilotů zvrhla v neštěstí se smrtelným koncem. Sovětský proudový bombardér Tu-16 pilotovaný velitelem A.Pliyevem narazil na hladinu Norského moře po nízkém průletu nad americkou letadlovou lodí USS Essex CV-9. Tu-16 proletěl okolo USS Essex pouhých 15 metrů nad hladinou. Na konci videa je možné vidět druhý Tu-16 létající okolo a snažící se zjistit, co se stalo s prvním strojem.

Existence tohoto videa byla v SSSR a následně Rusku utajovaná až do roku 2008.

Sovětský bombardér, který "zahučel do moře" byl sovětský dvoumotorový dálkový bombardér z 1. poloviny 50. let 20. století, Tupolev Tu-16 přezdívaný v NATO „Badger“. První prototyp, označený Tu-88 (také Samolet N), vzlétl 27. dubna 1952 a na svou dobu se jednalo o poměrně moderní letoun, který byl jako Tu-16 sériově vyráběn od roku 1954. Letouny vyráběla i Čína jako Xian H-6.

Tu-16 všech sérií bylo vyrobeno 1 509 kusů a většina je dnes již vyřazena.

A jak to dělají ruští piloti dnes? Podívejte se na další video

Video: YouTube

Zdroj: warhistoryonline.com, Twitter

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.