Sovětský terénní automobil - GAZ-64

Sovětský terénní automobil - GAZ-64
Autor: GAZ 64, CC BY-SA 2.0|Popisek: Ilustračný obrázok
27 / 03 / 2019, 16:00

Sovětský terénní automobil s pohonem všech 4x4 s otevřenou korbou bez dveří.

Gaz – 64 byl vyvinut ještě před vypuknutím Velké vlastenecké války (a tedy před dodávkami v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu), ačkoli se tvrdí, že byl vytvořen na základě fotografií tehdy nově vytvořeného amerického automobilu Bantam BRC-40, zveřejněných v časopisu Automotive industries.

psali jsme: Polaris představil nový terénní stroj pro vojáky

Rudá armáda po zkušenostech ve válce s Finskem požadovala automobil s dobrými vlastnostmi v terénu. V lednu 1941 proto byly pověřeny dva závody, GAZ a NATI. Konkurenční NATI-AR byl konstrukčně náročný a proto později nebyl přijat do výroby. GAZ-64 prošel vojenskými zkouškami ve dnech 15. až 27. dubna 1941 a poté byl přijat do výroby. 

Ještě do konce roku 1941 bylo vyrobeno 601 kusů GAZu-64. GAZ-64 byl postaven na zkráceném podvozku GAZu-61. Z tohoto automobilu mu zůstal také motor a 4-stupňová převodovka. Měl také celou řadu dílů z tehdy již vyráběných automobilů GAZ. 

psali jsme: Nejšerednější český obrněnec slaví 90. výročí

Celkem bylo vyrobeno 672 kusů, 601 + 1 prototyp v roce 1941, v roce 1942 pak 67 kusů a v roce 1943 pouhé 3 kusy.

                   

Zajímavosti

  • - konstruktér V. A. Gračev jej stihl vytvořit v čase 51 dní (od 3. února do 25. března 1941), k tomuto úspěchu mu pomohlo použití řady dílů z automobilů tehdy vyráběných továrnou GAZ
  • - z tohoto automobilu byl vytvořen obrněný automobil BA-64, od té doby nebyly BA-64 vyráběny a ve výrobě je nahrazovaly GAZy- 67 a 67B
  • - místo původně plánovaných pneumatik o rozměrech 6,50-16 "vzorovaný" členitý strom " se kvůli jejich nedostatkům v továrně používaly pneumatiky 7,00-16 
  • - konstrukce byla svařována bodovými svary, svařování obloukem bylo jen na několika málo místech
  • - při srovnávacích testech s automobily Bantam a Jeep v Kubince konkurenci překonával ve stoupání 
  • - mezi vojáky měl automobil přezdívku „Kozlik“

Nasazení 

v Rudé armádě jako

  • - velitelský vůz
  • - tahač lehčích děl
  • - přeprava pěchoty

Technická data

délka (mm): 3305
šířka (mm): 1530
výška (mm): 1690
světlá výška (mm): 210
rozvor (mm): 2100
rozchod zadních kol (mm): 1245
rozchod předních kol (mm): 1278
hmotnost bez nákladu (kg): 1200
maximální rychlost (km/h): 100
objem nádrže (l): 70
obsah motoru (cm3): 3.300

                   

Zdroj: Facebook/ 2. svetová vojna 1939-1945

 

Autor: Matej Beneš

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace