Sovětský Tokijský expres – provokace u břehů Japonska

Sovětský Tokijský expres – provokace u břehů Japonska
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Ilustrační fotografie Tu-16
28 / 05 / 2022, 10:00

Tokijský expres je označení pro pravidelné lety sovětských a aktuálně ruských vojenských letadel okolo Japonska. Někdy zahrnují narušení japonského vzdušného prostoru a často byly sovětské/ruské stroje zachyceny stíhacími letouny japonských leteckých sil.

Během studené války lety probíhaly spíše podél Japonského moře a Sověti nasazovali letouny Tupolev Tu-16, Tupolev Tu-95 a Myasishchev M-4. Některé stroje vzlétaly ze základny Cam Ranh v jižním Vietnamu. Sovětský svaz začal tuto základnu využívat v roce 1979. Po skončení studené války Rusko dramaticky omezilo své lety a přestalo využívat základnu ve Vietnamu. Od roku 2007 však Rusko znovu zahájilo pravidelné lety, které se nyní často konají tichomořské straně Japonska. Nyní se jedná o letouny Tu-22M, Tu-95 a Tu-142. Od roku 2015 začala ruská letadla znovu využívat základnu Cam Ranh, včetně tankerů Il-78 k podpoře letů bombardérů v Pacifiku.

Video: YouTube

Že Tokijský expres není jen legrace, se 27. června 1980 přesvědčila posádka bombardéru Tu-16 Badger sovětského letectva, když letoun havaroval poblíž letecké základny Komatsu v prefektuře Išikawa v Japonském moři. Nikdo nepřežil a pozůstatky dvou členů posádky byly vyzvednuty japonskou válečnou lodí Demuro.

Americký deník Colorado Springs přinesl informaci, že v pátek 27. června 1980 sovětský bombardér havaroval u japonského pobřeží. Sovětský bombardér Tu-16, jeden z dvojice letadel přezdívaných Tokijský expres, obletěl japonský námořní transport, následně se zřítil do moře a explodoval poté, co se konec křídla dotkl mořské hladiny, uvedly japonské zdroje. Těla dvou členů posádky byla vyzdvižena u Niigaty 180 mil severozápadně od Tokia, řekl mluvčí japonských obranných sil a dodal, že bombardér Tu-16 obvykle nese sedmičlennou posádku. Ostatní těla nebyla nalezena. Bombardér, známý pod kódovým jménem NATO Badger, byl jedním z dvojice letounů, kterou zachytil japonský radar asi 70 mil severně od ostrova Sado. Obranná síly Japonska vyslaly čtyři stíhačky F-4, aby prošetřily situaci poté, co jeden ze sovětských bombardérů obletěl loď Demuro.

Japonské stíhačky se přiblížily na šest mil k sovětskému letadlu. Po havárii druhý Badger oblétal po dobu 90 minut místo neštěstí, řekl mluvčí japonských obranných sil. Japonští představitelé informovali sovětskou ambasádu o havárii stroje, Sověti se však během prvních hodin nijak k situaci nevyjadřovali.

Zdroj: Archiv Colorado Springs přes newspaperarchive.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace