Sovětský Tu-144 byl rychlejší než Concorde. Používala ho i NASA

Sovětský Tu-144 byl rychlejší než Concorde. Používala ho i NASA
Autor: NASA|Popisek: Tu-144 ve službách NASA
10 / 07 / 2018, 19:00

Nejrychlejší dopravní letadlo na světě nepocházelo z technologicky vyspělého Západu, ale ze SSSR. První civilní letadlo, které překonalo rychlost zvuku a později i rychlost Mach 2, byl sovětský Tu-144.

31. prosince 1968 se odehrál první let sovětského supersonického dopravního letadla Tupolev Tu-144, které se tímto zapsalo do historie jako první dopravní stroj na světě, který překonal rychlost zvuku. Slavný Concorde tak překonal o 2 měsíce a 2 dny.  

Tupolev Tu-144

Supersonické dopravní letouny (SST) se dostaly do výroby právě v SSSR a díky konsorciu britských a francouzských firem i v západní Evropě. Spojené státy se přes úvodní pokusy firmy Boeing do závodů o nejrychlejší dopravní letoun nakonec nezapojily.

Sovětský svaz svého úspěchu hodlal patřičně využít a v únorovém čísle časopisu Aviation Week and Space Technology roku 1971 umístil informaci „The Lunokhod is not for sale, the TU-144... Yes!” .

psali jsme: Fanoušci "krále vzduchu" doufají, že Concorde v roce 2019 opět vzlétne

31. prosince 1968 se během zkušebního letu za knipl posledního díla legendárního A.N. Tupoleva posadil zkušený A. V. Jeljan. Samotný osmdesátiletý konstruktér v té době již těžce nemocný sledoval start z Volhy, zaparkované na okraji moskevského letiště. Jen díky tomuto zarputilému muži SSSR závod o nejrychlejší dopravní stroj vyhrál, když konstruktér se svým synem donutili spolupracovat sovětský letecký průmysl a vědecké kruhy. I díky tomu bylo možné vyřešit problémy s použitím kachních ploch, které se odklápěly od trupu během startu a přistání, nebo stavbě tepelně namáhaných částí stroje z titanové slitiny a nerezu.

5. června 1969 Tu-144 překročil poprvé rychlost zvuku, Mach 2 26. května 1970 a maximální rychlosti 2,28 Machu dosáhl 12. listopadu 1970.

Tu-144

Problémy s "žravostí" tohoto stroje a přehřívajícími se motory v době ropné krize zlomily tomuto stroji vaz. Vyrobeno bylo pouhých 16 strojů ve variantách Tu-144S, Tu-144D, Tu-144LL.

psali jsme: Bombardér navrhnutý vo väzení- Tupolev Tu-2

Roku 1973 na pařížském aerosalonu navíc došlo k havárii stroje a během havárie zahynulo 14 osob. Tato havárie je zachycena na následujícím videu.

Právě poslední uvedená verze sloužila americké NASA, která na ní prováděla v letech 1995-1999 měření v souvislosti se studií možností letadel SST 2. generace. Tento Tu144 byl poháněn motory NK-321 z Tu-160, byl zvětšen úhel sklonu přídě a byla modernizována avionika. NASA za tuto přestavbu a provoz Tupoleva zaplatila Rusům 14 miliónů USD. Stroj nakonec skončil odložen na letišti v Žukovském u Moskvy.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

Zdroj: BBC.com, Tupolev

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace