Spojené státy tajně půjčily Stalinovi 150 válečných lodí na boj s Japonskem, vrátil se jim šrot

Spojené státy tajně půjčily Stalinovi 150 válečných lodí na boj s Japonskem, vrátil se jim šrot
Autor: By United States Navy photo via National Archives - Scanned from Russell, Richard A., Project Hula: Secret Soviet-American Cooperation in the War Against Japan, Washington, D.C.: Naval Historical Center, 1997, ISBN 0-945274-35-1, page 21. Caption information from same source., Public Domain|Popisek: Sovětský admirál Popov na palubě americké minolovky
05 / 04 / 2021, 10:00

Koncem roku 1944 a začátkem roku 1945 se porážka nacistického Německa přiblížila a pozornost Spojenců se přesunula na východ k císařskému Japonsku.

Sovětský svaz a Japonsko vedly krvavou, nevyhlášenou válku u řeky Chalchyn v roce 1939. V roce 1941 uzavřely oba státy příměří, které umožnilo oběma mocnostem zaměřit jejich pozornost jinde. Obě strany však v oblasti stále udržovaly značné síly.

Stalin a sovětský generální štáb zoufale chtěli během kritického období v letech 1941 a 1942 přesunout více sil na západ a japonské síly v oblasti zaujaly obrannou pozici.

Na konci roku 1944 mělo Japonsko v Číně stále zhruba půl milionu vojáků, kteří se zúčastnili operace Ichi-Go. Její velikost byla zcela srovnatelná s německou invazí do Sovětského svazu, jejím cílem bylo upevnit své pozice v Číně a zabezpečit tolik potřebné zásobovací trasy.

Fanatický odpor Německa a ohromující ztráty v bitvě u Okinawy přesvědčily západní Spojence, že potřebují sovětskou pomoc. Tu si zajistili na konferencích v Jaltě a Postupimi. Sověti provedli pouze několik malých námořních operací proti Německu na Krymském poloostrově a jinde, a neměli tedy zkušenosti Spojenců získané z dobývání ostrovů v Pacifiku a invaze do Normandie. SSSR chyběli jak muži, tak vybavení.

Nakonec byl schválen tajný přesun 180 lodí US Navy, který Američané nazvali Projekt Hula.

Nejhodnotnějších bylo třicet hlídkových fregat třídy Tacoma o hmotnosti 1 415 tun optimalizovaných pro protiponorkový boj. Ty byly doplněny 34 podobně vyzbrojenými minolovkami třídy Admirable o polovičním výtlaku, dále 92 menších protiponorkových lodí a torpédových člunů a čtyři mohutné plovoucí dílny, které prováděly opravy na moři. Nejdůležitější součástí půjčky však bylo 30 pěchotních přistávacích člunů vybavených rampami, které mohly vysadit každá přes 200 vojáků.

Sovětská delegace přijela do vzdáleného aljašského přístavu v březnu 1945 a lodě se začaly přepravovat v dubnu. Tisíce sovětských námořníků přijelo trénovat ovládání poskytnuté techniky. Jazykové bariéry byly obzvláště náročné, pokud šlo o složitou radarovou technologii, ale manuály byly rychle přeloženy do ruštiny.

Do 31. července bylo převezeno více než 100 plavidel do SSSR a o pouhých osm dní později se sovětské síly převalily přes Mandžusko. Po porážce nacistického Německa Rusové zdokonalili své operace a některé části útočících jednotek postoupily za tři dny o 450 km.

V srpnu Sověti využili nově nabytých lodí a zaútočili na Severní Sachalin a Kurilské ostrovy.

4. září válka skončila a Sověti začali poněkud zdlouhavý proces předávání lodí zpět do Ameriky. Díky Studené válce byl tento proces poněkud komplikovaný a obtížný a v době, kdy byla většina z lodí převezena zpět, byly již v tak špatném stavu, že je americké námořnictvo okamžitě vyřadilo nebo je prodalo zpět Rusům za cenu kovového šrotu.

 

Zdroj: Warhistoryonline.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace