Stalinův nesplněný sen o mocné flotile bitevních lodí. Proč se nikdy nerealizoval?

Stalinův nesplněný sen o mocné flotile bitevních lodí. Proč se nikdy nerealizoval?
Autor: https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Molotov-1.jpg|Popisek: Těžký křižník Molotov
19 / 08 / 2019, 10:00

Sovětský diktátor Josif Stalin toužil po smrtící flotile bitevních lodí. Tento sen se mu však nikdy nesplnil.

Jak víme, Sovětský svaz byl vždy pozemní velmocí a investovala do pozemních sil také nejvíce svých zdrojů. Plány na výstavbu větších válečných plavidel byly pozdrženy kvůli Velké vlastenecké válce, v níž Sovětský svaz téměř vykrvácel. Na druhé straně požíval velké prestiže jakožto jeden z hlavních vítězů proti nacismu.

Stalin se cítil na vrcholu a plánoval stavbu bitevních lodí, jichž mělo být jedním slovem řečeno ,,hodně". Sovětský diktátor dobře věděl, že pokud má Sovětský svaz zůstat rozhodující vojenskou silou, potřebuje také silné námořnictvo, a tedy i bitevní lodě.

A proč zrovna bitevní lodě, které úspěšně nahradily letadlové lodě jakožto dominantní námořní platformy? Stalin měl totiž odpor k letadlovým lodím a dával přednost právě stavbě bitevních lodí. To názorně  dokázal v září 1945 na setkání věrchušky, kdy Stalin zamítl návrh na stavbu letadlových lodí a místo toho přikázal zkompletování bitevní lodě Sovetskaja Rossija.

Stalin posléze nařídil sovětskému námořnictvu postavit dvě bitevní lodě o výtlaku 75 000 tun v rámci Projektu 24 a sedm bitevních křižníků z Projektu 82 (třída Stalingrad). Byla to plavidla o výtlaku od 36 500 do 55 000 tun (nakonec nižší, než Stalin sám navrhoval) vybavených od 9 do 12 šestnáctipalcových děl a 12 osmnáctipalcových děl. Měla dosahovat rychlosti mezi 25 - 33 uzly.

Mezitím probíhala na Západě ,,šuškanda" o sovětských ,,superbitevních" lodích, které se měly stavět v sibiřských loděnicích. Byly známy pod krycím jménem K-1000.

Nicméně k tomu nikdy nedošlo. Sovětský svaz v podstatě neměl nikdy rozsáhlé kapacity na stavění plavidel, válka navíc způsobila obrovské škody sovětskému průmyslu. Velkorysý plán na stavbu bitevních lodí o výtlaku 75 000 tun tak nedošel svého naplnění. Dva ze zmiňovaných sedmi plánovaných bitevních křižníků se sice začaly stavět, ale nebyly nikdy dokončeny. Stalinův sen o velké flotile bitevních lodí pak definitivně pohřbila diktátorova smrt v roce 1953 a ambiciozní plány se už potom nikdy nerealizovaly.

 

Zdroj: nationalinterest.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace