Steam Tank - Měl rozbíjet nepřátelské bunkry a pevnosti na padrť. Posádce však hrozilo smrtelné nebezpečí

Steam Tank - Měl rozbíjet nepřátelské bunkry a pevnosti na padrť. Posádce však hrozilo smrtelné nebezpečí
Autor: Stanley Museum, Wikimedia Commons|Popisek: Steam Tank
23 / 06 / 2021, 10:00

V první světové válce bylo Američany vyvinuto vozidlo, které bylo pojmenováno Steam Tank. To bylo navrženo zejména k ničení nepřátelských pevností a bunkrů, ale nakonec se na bojiště kvůli závažnému problému ani nedostalo.

I v první světové válce spatřily světlo světa zajímavé projekty obrněných vozidel či tanků mající přídomek experimentální. Jedním z nich byl i americký Steam Tank. To byl název zajímavého vozidla, jemuž designově stály za vzor klasické lichoběžníkové britské tanky. Tvarově byl asi nejvíce podobný tanku Mark IV, který byl představen v roce 1917.

Vozidlo bylo určeno primárně k likvidaci nepřátelských bunkrů a pevností, k čemuž sloužil i zabudovaný plamenomet, a měli se jím ,,chlubit" američtí ženisté. Na Steam Tanku se začalo pracovat během první světové války a podílel se na něm vyhlášený Massachusetts Institute of Technology (MIT) nakonec však vznikl jen jeden kus. Ten byl dokončen v Bostonu a ukázán veřejnosti v dubnu 1918 na několika přehlídkách. Při jedné z nich však došlo k neočekávané poruše vozidla.

50ti tunové vozidlo bylo 10,6 m dlouhé, jeho posádku tvořilo 8 mužů. ,,Specialitou" tanku byl jeho pohon, ten totiž zajišťovaly nikoliv benzinové, ale parní motory na petrolej o velmi slušném výkonu zhruba 500 koní. Pokud hovoříme o výzbroji tanku, tu tvořil již zmíněný plamenomet s dosahem asi 30 metrů, umístěný v kabině vpředu, a dále čtyři kulomety ráže 7,62 mm. Vzhledem ke své hmotnosti a výkonu motoru bylo vozidlo na svou dobu poměrně ,,rychlé" mohlo dosáhnout rychlosti 6 km/h.

Prototyp byl odeslán v červenci 1918 do Francie na testy, které prokázaly, že Steam Tank je schopen nasazení. Nicméně existovaly nepřehlédnutelné potíže s chlazením stroje a nebezpečí exploze 50ti tunového stroje. Motory totiž vyráběly nadměrné teplo, což mohlo způsobit explozi zevnitř.

Počítalo se tedy s tím, že tank pojmenovaný nyní ,,Amerika" ještě stihne zasáhnout na prvoválečná bojiště. Takový předpoklad se však ukázal jako mylný, protože Steam Tank na bojiště nakonec nedorazil, a nemohl tudíž předvést své schopnosti ve válečné praxi. Právě kvůli výše zmíněnému nebezpečí nedořešeného chlazení byl projekt parního tanku posléze zastaven.

 

Zdroj: militaryfactory.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace