Stíhač Gloster Meteor odchýlil křídlem německou obávanou střelu V-1. Neobvyklá, ale účinná taktika proti obávaným zbraním

Stíhač Gloster Meteor odchýlil křídlem německou obávanou střelu V-1. Neobvyklá, ale účinná  taktika proti obávaným zbraním
Autor fotografie: Bundesarchiv, Bild 146-1973-029A-24A / Lysiak / CC-BY-SA 3.0|Popisek: Střela V-1
11 / 07 / 2023, 16:30

Zajímavý kousek se podařil pilotovi britského stíhače Gloster Meteor během druhé světové války. Taktiku pak úspěšně praktikovaly dál britské letouny proti těmto střelám.

Během druhé světové války se ve vzduchu, na moři i na zemi došlo k řadě kuriózních momentů, které méně či více měly vliv na průběh aktuálních bojů. V našem případě byly dvěma aktéry britský vyhlášený stíhač Gloster Meteor a německá letounová střela V-1 (Vergeltungswaffe).

Gloster Meteor představuje první britský proudový stíhací letoun a jediný spojenecký proudový stroj, který během druhé světové války dosáhl bojových operací. Na novém letounu začali Britové pracovat v roce 1940, první let se uskutečnil v roce 1943, do služby stíhač vstupuje o rok později.

Letounová střela V-1, jejíž sériová výroba začala v březnu 1944, měla představovat jakýsi ,,pozdní trumf" Třetí říše a zasít především ve pocit strachu.

Střely byly odpalovány na Londýn, ale nejen na něj, nýbrž i další velká evropská města. Do konce března 1945 bylo vypuštěno přes 20 000 střel, ze kterých bylo okolo 10 000 namířeno na Anglii, cíl jich zasáhlo okolo 2500, zbytek byl zničen nebo nezasáhl cíl. Okolo 8000 střel V-1 bylo vypuštěno také na Antverpy, Brusel a Lutych.

V září roku 1944 vznikla jednotka pro pilotované V-1, určená k sebevražedným útokům, ale projekt byl ještě v říjnu zrušen. Tato verze Fi 103 (Reichenberg) vznikla úpravou vnitřních prostor střely, zejména snížením kapacity pohonných látek a řídících mechanizmů a instalací jednoduché pilotní kabiny se základními přístroji před nasávací otvor motoru. Důležité je konstatovat, že řítící se střela letící rychlostí skoro 700 km/h byla pro spojenecké stíhače obtížná sledovat či zlikvidovat. Meteoru se to dařilo, ale v sestřelování V-1 nebyla až tak úspěšná.

Pak přišly na řadu i jiné způsoby ničení německých střel. Když byla jednou německá střela vypálena, pilot Meteoru neváhal a chtěl spustit palbu z kanonů, aby V-1 včas zlikvidoval. Jenže se nic nestalo, zbraně se pilotovi v nejnepříhodnější okamžik zasekly. Takže jak zlikvidovat V-1, když se primární zbraně zasekly? Odvážný pilot zkusil jinou taktiku, která se nakonec osvědčila i do budoucna. Pilot využil rychlosti svého letounu, přiblížil se ke střele a dokázal ji odchýlit svým křídlem, když do ní ,,ťukl". Tento manévr v podstatě V-1 účinně zneškodnil, když jí odstranil gyroskop, který udržoval let střely. Ta se nakonec zřítila.

Nebyl to však jediný úspěšný manévr, který se v tomto případě pilotovi Meteoru podařil, úspěch se mohl slavit i v dalších případech, kdy byly střely vyřazeny tím, že se jim narušila aerodynamika ,,ťuknutím" křídla. V-1 byly rovněž sestřelovány, o což se staraly například letouny Hawker Tempest, de Havilland Mosquito či Spitfire.

Odklonění V-1, které se dělo ,,šťouchnutím" křídla britských letounů, se ukázalo při zdatnosti britských pilotů jako účinná taktika, která zabránila napáchání velkých škod německými střelami.

Zdroj: Warhistoryonline.com, Wikipedia

Tagy článku