Stíhač tanků M18 Hellcat: Slabé pancéřování kompenzovala rychlost a slušná palebná síla. V závěru války však přišel problém

Stíhač tanků M18 Hellcat: Slabé pancéřování kompenzovala rychlost a slušná palebná síla. V závěru války však přišel problém
Autor: tormentor4555, flickr (public domain)|Popisek: M18 Hellcat
18 / 08 / 2021, 10:00

M18 Hellcat byl americký stíhač tanků, který byl vyvinut v roce 1941. Jednalo se o rychlý lehký stíhač tanků, na druhé straně byl slabě pancéřován. Proti německým tankům vyrobeným v závěru války už měl značné problémy uspět.

Američané vyvinuli na počátku 40. let nový stíhač tanků, který měl útočit na nepřítele ze zálohy, protože byl zkonstruován jako pohyblivé a rychlé vozidlo s velmi solidní palebnou silou. Tyto vlastnosti však na druhé straně šly na vrub slabšího pancéřování. Jeho výroba probíhala v letech 1943-1944 a celkem spatřilo světlo světa 2 507 kusů. Původní požadavek americké armády v roce 1943 zněl 1 000 kusů, druhý kontrakt měl zahrnovat dalších 1 800 Hellcatů.

Posádku 17tunového Hellcatu tvořilo 5 mužů, byl poháněn devítiválcovým motorem Continental R-975-C4, který byl spojený s automatickou převodovkou. Maximální rychlost činila 89 km/h na silnici, dojezd byl 160 km. Už jsme shora poznamenali, že kromě pohyblivosti a rychlosti Hellcaty zdobila velmi slušná palebná síla. Tu zajišťoval kanón M1 ráže 76,2 mm, sekundární zbraní pak byl kulomet Browning M2HB ráže 12,7 mm.

Nicméně musíme zde podotknout, že v závěru války se už palebná síla zejména proti německým tankům, vyrobeným v závěru války, jevila jako nedostatečná. Američané zjistili, že Hellcaty dokážou obtížně penetrovat pancíř německých Panzerů se svým kanonem ráže 76 mm z velké vzdálenosti.

Stíhače tanků byly během válečného konfliktu testovány i Velkou Británií či Sovětským svazem. Německý Bundeswehr sice nepoužíval přímo M18, ale disponoval množstvím transportérů M39, postavených na jeho bázi. Itálie M18 používala k výcviku. Posledním evropským uživatelem byla Jugoslávie, která od USA v 50. letech získala množství obrněné techniky. Zajímavostí je, že Hellcaty používala rovněž Venezuela, a to až do 80. let.

Hellcaty se jako masově vyráběná vozidla zúčastnila řady konfliktů či kampaní během druhé světové války. Zabojovaly si v Ardenách, osvobozovaly Itálii a západní Evropu, v menším rozsahu byly nasazeny také v Tichomoří a počítalo se s nimi i v případě invaze do Japonska, pokud se nevzdá ani po svržení dvou amerických atomových bomb.

Hellcaty zažily své úspěšné období ve druhé světové válce, nicméně po ní už to taková sláva nebyla. A opět jsme u hlavní zbraně - 76 mm kanonu, který byl limitací pro změnu proti výkonným sovětským tankům. V Korejské válce tak Hellcaty nahradily stíhače M36 Jackson, který byl sice těžší a pomalejší než Hellcaty, nicméně disponoval výkonným kanonem M3 ráže 90 mm. Stroje M18 byly naopak převeleny k výcviku či do rezervy a postoupeny americkým spojencům.

 

Zdroj: Warfarehistorynetwork.com, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace