Stíhací eso Helmut Lent - Noční dravec zatížil své konto 110 nepřátelskými letouny, šokující konec přišel v pouhých 26 letech

Stíhací eso Helmut Lent - Noční dravec zatížil své konto 110 nepřátelskými letouny, šokující konec přišel v pouhých 26 letech
foto: Bundesarchiv, Bild 146-1987-137-10 / Doelfs / CC-BY-SA 3.0/Helmut Lent

Helmut Lent se zařadil po boku úspěšných stíhacích es, jeho doménou se především staly noční souboje. Na konto si připsal 110 nepřátelských letounů, 102 jich sestřelil v noci.

Lent se narodil v roce 1918 do devotní náboženské rodiny, jeho otcem byl farář. Už jako malý projevoval velký zájem o letectví a jeho sen se stát pilotem stíhacího stroje se začal naplňovat v roce 1936, kdy se připojil k německé Luftwaffe. Tam prošel leteckým výcvikem, který jej měl vyškolit na pilota stíhacího, respektive těžkého stíhacího letounu.

První vítězné ostruhy začal Lent sbírat při invazi do Polska a nad Severním mořem. Po dobytí Polska byl Lent převelen do oblasti Stuttgartu, kde měl za úkol chránit Německo před útoky Velké Británie a Francie. Noční stíhací eso pak dokázalo při obraně tří napadených plavidel na severu Německa sestřelit tři britské bombardéry Wellington. Při vpádu nacistických vojsk do Norska ,,jistil" operaci ze vzduchu, sestřelil britský stíhací dvouplošník Gloster Gladiator. Při norské kampani si pak připsal celkem čtyři sestřely.

Lent byl posléze přidělen k nově vzniklé noční stíhací eskadře Nachtjagdgeschwader 1 (NJG 1). 12. května 1940 ,,chladnokrevně" sestřelil další dva Wellingtony, na řadu přišel i britský bombardér Lancaster.

První noční vítězství zaznamenal Lent v roce 1941 a posléze mu byl udělen Rytířský kříž Železného kříže za 22 sestřelených nepřátelských letounů. Ty si pak připisoval rychle a sbíral další vyznamenání a povýšení. Byl postupně povyšován do hodnosti Oberleutnant, Hauptmann, v roce 1943 se z něho stal major, a o rok později Oberstleutnant.

V červnu 1944 pak Lent dosáhl významného milníku - stal se prvním stíhacím pilotem, který zaznamenal 100 nočních vítězství, za což si vysloužil tentokrát Rytířský kříž s dubovou ratolestí, meči a brilianty. Lent si dokázal za čtyři roky získat velké uznání a zařadil se po bok těch nejlepších nočních stíhacích es. Přesto se k němu štěstěna obrátila zády.

V říjnu 1944 letěl se svým strojem Ju-88 G-6 do Paderbornu, když chtěl navštívit svého přítele, Oberstleutnanta Hanse-Joachima Jabse z eskadry NJG 1), aby s ním prokonzultoval další operační plány. Těsně před přistáním na letišti v Paderbornu však došlo k nešťastné události, kdy Lentův stroj zavadil o kabel vysokého napětí a zřítil se. Tři členové posádky byli namístě mrtví, Lent byl s těžkými zraněními převezen do nemocnice, ale o několik dnů později ve věku pouhých 26 let umírá. 11. října 1944 mu byl uspořádán státní pohřeb, kde mu zasalutoval i bývalý letec, vrchní velitel Luftwaffe Hermann Göring.

 

Zdroj: history.com

Tagy