Stíhači proti narušiteli 10. září 1940

Stíhači proti narušiteli 10.  září 1940
Autor fotografie: RAF, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Britský letoun Spitfire (ilustrační obrázek)
19 / 08 / 2022, 10:00

Každý den prováděla Luftwaffe rušivé útoky na vojenské cíle. Jinak tomu nebylo ani za špatného počasí 10. září 1940.

V 16.40 proti nepříteli odstartovaly tři Spitfiry 72. Squadrony, od 17.05 se začaly rozjíždět další dva. To ovšem nebylo vše, protože do vzduchu šla i 92. Squadrona, a to od 17.50. Oficiální časy se, jak je zde vidět, podivně liší, ale všichni se setkali se stejným protivníkem, Dorniery. Hlavním hrdinou bude Do 17Z-3, W. Nr. 2778, F1 + ET of 9./KG 76, tedy stejné jednotky, která 18. srpna napadla slavným nízkým útokem úspěšně letiště Kenley. Pilotoval jej Oblt. Walter Domenig. F/O John Wolferstan Villa byl červeným 1 na Spitfiru Mk.IA P9338.

Podle rozkazu směřoval nad Redhill do výšky pouhých 3000 stop. Kontrolor (návodčí) stíhače informoval, že „banditi“ se přibližují ve výšce 10 000 stop. Nejdříve mu byl dán kurz 135o, ovšem poté pokyn kroužit na 260o. Brzy zahlédl těsně pod sebou nad mraky Do 215. Nařídil útok č. 1 a šel po něm. Dornier letěl západním směrem. Pak vletěl do mraku. Následoval ho a uviděl před sebou, když jej na chvíli opustil. Vystřelil dvě dvousekundové dávky na 150 yardů a odpoutal se doprava nahoru nad mrak. Poté zaútočila jeho dvojka. Villa následně udeřil pod úhlem znovu, až se ocitl přímo za ním. Dostal se až na 30 yardů, přičemž vystřelil jednu krátkou dvousekundovou a jednu sedmisekundovou.

Dornier začal prudce stoupat a on se s ním dostal do formace. Neviděl žádnou odvetnou palbu. Zase se odpoutal a provedl ještě jeden útok pod úhlem. Vypotřeboval veškerou munici. Dornier vletěl naopak prudce dolů do mraku a zmizel. Pak se dozvěděl, že v okolí jeden dopadl. Červeným 2 byl P/O Ernest Edward Males na K9841/RN-R. Hlídkovali vzadu za sebou nad a pod mraky. Přibližně v 17.30 Villa zahlédl nepřítele a k útoku došlo mezi 17.35-17.40. Males vystřelil 10sekundovou dávku východně od Biggin Hill. „Registrována byla odvetná palba a jedna kulka prošla vrtulovým kuželem a způsobila vystříknutí oleje na [zesílené] čelní sklo i boční Perspex. Mé brýle byly brzy pokryty olejem“. Vrtule zůstala v nastavení pro normální let při vysoké rychlosti, jenže tu nebyl schopen držet.

Nouzově v 17.45 přistál s klapkami dole na malém poli u Etchingham v Sussexu. Podvozek zkolaboval a letadlo se rozlomilo. Vrak byl ponechán pod kontrolou vojenské policie. „Do 215 byl potvrzen havarující poblíž East Grinstead. Sledující to armádní důstojníci říkali, že viděli velký kus z nepřátelského letadla, který zmizel za nějakými stromy“. Ani jeden z těchto dvou pilotů tedy neviděl žádné významné škody na Dornieru, tím méně jeho pád, přesto jim byl nesmyslně uznán jako jistě zničený. Sgt John Stanley Gilders (R6881) a P/O Norman Charles Ronson (K9847) nárokovali jihovýchodně od Weybridge další, ale šlo jeden a ten samý letoun.

V 17.50 začaly vzlétat stíhačky 92. Squadrony. Mezi nimi byl P/O Trevor Sydney Wade na P9464, který se vznesl nad základnu Biggin Hill. V 17.55 dostal žlutý 2 zprávu, že bandita se přibližuje z jihovýchodu ve výšce 10 000 stop, takže šlo o stejný cíl jako u 72. Squadrony. Vystoupal východním směrem a uviděl jej v 7000 stopách, což také naprosto přesně odpovídá hlášení Malese. Nepřítel směřoval na sever ve vzdálenosti asi 6 mil od něj. Přiblížil se a palbu zahájil v 18.03 na 150 yardů. Sledoval i odvetnou palbu z horního střeliště, ale když se odpoutal, byl jednoznačně přesvědčen, že ho zabil. I když Dornier zamířil v zatáčce do mraků, pronásledoval ho zblízka a mírně pod ním.

Po výletu z mraků ihned vypálil do pravého motoru na vzdálenost pouhých 50 yardů. Následně provedl další útoky zprava a pak mírně zezadu po úhlem. Pozoroval, jak z trupu odletují úlomky a pravý motor se zastavil. Nepřítel ztratil rychlost, výšku a v 1500 stopách si jej převzal červený 2. Dornier havaroval ve výseku lesa s pravým motorem v plamenech a rozpadl se. Tím červeným 2 byl P/O Sgt Ronald Henry Fokes na R6760. Před svým útokem v 18.05 si všiml, že z nepřítele odpadlo 4-5 kusů. Střílel zleva a mírně zezadu. K zastavenému pravému motoru se tak přidal hořící levý. Tato strana křídla pak poklesla a Do 17 šel přímo k zemi. Kromě Domeniga zahynul u West Hoathley i Uffz. Hans Strahledorf, zatímco Uffz. E. Nürberg putoval s těžkým zraněním do Memorial Hospital v East Grinstead a Gefr. A. Greza byl lehce zraněn.        

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace