Stopař McClusky našel Nagumovy letadlové lodě díky zbytečné chybě japonského velitele - a otočil vývoj války v Pacifiku

Stopař McClusky našel Nagumovy letadlové lodě díky zbytečné chybě japonského velitele - a otočil vývoj války v Pacifiku
Autor: U.S. National Archives and Records Administration, volné dílo|Popisek: SBD-3 Dauntless z letadlové lodi Hornet u Midway
04 / 06 / 2021, 10:00

Jedním z důstojníků, kteří svým rozhodnutím přispěli v rozhodujícím okamžiku k úspěchu v bitvě u Midway, je bezpochyby C. Wade McClusky. V čele perutě průzkumných bombardérů z letadlové lodi Enterprise správně vyhodnotil pohyb japonského torpédoborce Araši, který se opozdil za hlavními silami admirála Naguma kvůli stíhání ponorky Nautilus. Americké bombardéry zjistily polohu úderného svazu díky kurzu japonské lodi, která se snažila vrátit do sestavy. A shodou dalších šťastných okolností záhy zasadily Japoncům zdrcující rány, z nichž se císařské námořnictvo již nemělo naději vzpamatovat. Od bitvy u Midway uplynulo 79 let.

McClusky se narodil v New Yorku v roce 1902. V roce 1926 Absolvoval Námořní akademii Spojených států. Službu zahájil na palubě bitevní lodi Pennsylvania (BB-38), pokračoval na torpédoborci Williamson (DD-244) a v roce 1929 se stal po absolvování pilotního kurzu námořním pilotem. Dva roky létal jako stíhač z paluby letadlové lodi Saratoga (CV-3). Vrátil se na Akademii, přidal výcvik pozorovacího a průzkumného pilota, a nadále létal v sestavě pozorovací perutě 4-B (v letech 1938-1940 z katapultu na bitevní lodi USS Maryland).

V květnu 1940 se vrací na palubu letadlové lodi a do kokpitu stíhačky. Vzlétá z dnes proslulé Enterprise (CV-6) v sestavě stíhací perutě VF-6, jejíž velení přebírá v dubnu 1941. O rok později je velitelem celé letecké skupiny letadlové lodi a účastní se odvetných náletů na Marshallovy a Gilbertovy ostrovy a na ostrovy Wake a Marcus.

McCluskyho největší úspěch souvisí nepřímo s operacemi ponorky Nautilus. Její velitel osudového 4. června 1942 mezi osmou a devátou hodinou ráno napadl japonský úderný svaz. Vysunul periskop přímo mezi Nagumovými letadlovými a bitevními loděmi. Japonská reakce byla rychlejší a ve spěchu před únikovým ponorem vypálené torpédo svůj cíl minulo. Přesto měla epizoda pro další průběh rozhodující bitvy dosavadního průběhu války v Pacifiku zásadní význam. Japonské torpédoborce ponorku napadly hlubinnými pumami, ale nemohly se lovem jinak zajímavé kořisti ve své situaci dlouho zdržovat. Na místě byl ponechán jen torpédoborec Araši a úderný svaz pokračoval v plnění svých úkolů. Nautilu se podařilo protivníkovi uniknout - a neúspěšný torpédoborec se nejvyšší rychlostí vydal za úderným svazem, aby se vrátil do sestavy.

Tou dobou již ovšem byly ve vzduchu všechny dostupné a korvetním kapitánem McCluskym vedené stíhačky a bombardéry amerického 16. operačního svazu. Japonský úderný svaz záhy odrážel neúspěšné letecké útoky ze základny na atolu Midway, což zaměstnalo jeho obranu, vyčerpalo její kapacity, a do toho zjistil přítomnost letadlových lodí protivníka a Nagumo nařídil přezbrojit letouny k útoku proti lodím. McClusky mezitím vedl svou útočnou vlnu do prostoru, kde podle výpočtů na základě dřívějšího hlášení průzkumu měl japonský svaz být. Jenže nebyl, protože Nagumo změnil kurz a zamířit vstříc objeveným americkým letadlovým lodím.

O tom McClusky nic nevěděl. Ale věděl o tom někdo jiný. Fregatní kapitán Jasumasa Watanabe, velitel torpédoborce Araši. Nad prázdnou hladinou, kde měly původně najít nepřátelské lodě, se americké bombardéry rozdělily. Letouny z Hornetu zamířily na jih směrem k Midway v naději, že to byl kurz, který zvolil protivník. McClusky se vydal na sever. Že měl štěstí a vybral správně, to mu potvrdil zanedlouho objevený Araši. McClusky upravil kurz podle torpédoborce a zanedlouho již jeden bombardér za druhým odhazoval svůj smrtonosný náklad proti japonským letadlovým lodím Kaga, Sórjú a Akagi, které stíhačky Zero tentokrát již neochránily. Odrážely totiž mezitím těsně nad mořem nálety torpédových bombardérů, a proti vysoko letícím McCluskyho střemhlavým Dauntlessům neměly čas zakročit. Hangáry letadlových lodí byly přeplněné provizorně vyskladněnou a urychleně na japonské letouny s plnými nádržemi zavěšovanou municí. Výsledek byl rychlý a pro Japonce zdrcující. Pohromě prozatím unikala jen letadlová loď Hirjú, která svede poslední zápas na dálku s letadlovou lodí Yorktown.

Bylo však rozhodnuto. C. Wade McClusky byl vyznamenán Leteckou medailí, Záslužným leteckým křížem, Námořním křížem a pochválen velitelem Pacifického loďstva Nimitzem. Jeho instinkt a následně vyhodnocení pohybu torpédoborce Araši stejně jako brilantní, byť hektické provedení samotného útoku znamenaly obrat ve válce. Rozhodnutí stíhat ponorku Nautilus torpédoborcem se ukázalo jako fatální. Beztak bylo neúspěšné, a ani její případné zničení by pro japonské válečné úsilí mnoho nepřineslo. Japonci však především nedomysleli, že tím o sobě potenciálně prozrazují v novými prostředky vedené námořní válce nejdůležitější informaci - odhalují svou polohu.

Zdroj: history.navy.mil; findagrave.com; Hubáček, Pacifik v plamenech

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace