Unikátní tank švédské armády Stridsvagn L-60. Stal se jedním z nejdéle sloužících bojových vozidel v historii

Unikátní tank švédské armády Stridsvagn L-60. Stal se jedním z nejdéle sloužících bojových vozidel v historii
Autor: Wassen – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0|Popisek: Stridsvagn m/40K
22 / 08 / 2019, 10:00

Jednou z nejlepších švédských zbraní během druhé světové války byl tank Stridsvagn L-60. Zařadil se i mezi nejdéle sloužící tanky v historii.

Jednou z mála evropských zemí, které dokázaly držet neutralitu v druhé světové válce, bylo Švédsko. Skandinávský stát měl podíl na tvrdých politických rozhodnutích, ať už se spojenci či státy Osy. Nicméně Švédsko bylo schopné udržet válečný konflikt mimo své hranice.

Švédská vláda se zřejmě držela latinského přísloví ,,pokud chceš mír, připrav se na válku", a tak považovala jako nevyhnutelné držet krok s nejnovějšími technologickými pokroky a vojenskými rozpočty. Rozpočet švédské armády se zvýšil z 37 milionů dolarů v roce 1936 na 527,6 milionů dolarů v roce 1942. V průběhu válečných operací byla země silně militarizovaná, protože jedině to skýtalo jedinou záruku, že švédská neutralita bude respektovaná.

Tank, do něhož chtělo Švédsko investovat, byl známý též jako Landsverk L-60, protože jej vyrobila společnost AB Landsverk. Začal se vyrábět v roce 1934 a jeho design byl na svou dobu velmi pokročilý.

           

Projektoval jej talentovaný inženýr Otto Merker, který opustil AB Landsverk v roce 1936, aby usiloval o kariéru v navrhování známých německých ponorek U-Boot.

Počáteční verze bojového vozidla z roku 1934 byla vyzbrojená 20 mm kanónem a jedním 7,72 kulometem Madsen. Tank poháněl motor Bussing-Nag V8, který umožnil tanku jet rychlostí přibližně 45 km/h. Vážil 8,5 tuny a jeho pancéřování se pohybovalo na úrovni 5 až 15 mm, a dokázala ho tak zneškodnit i protitanková puška nebo lehké protitankové zbraně.

                       

Konstrukce byla v předválečných letech modernizovaná do čtyř verzí - L-60A, L-60B, L-60C s 37mm kanónem, a L-60D, který měl novou vež a dva kulomety. Tyto varianty se nakonec změnily na Stridsvagn m / 38, jenž měl své vlastní verze jako m / 39 a m / 40 a do armády nakonec vstoupily s označením L-60.

L-60 byl v roce 1942 zastaralý zejména kvůli rychlému vývoji těžších konstrukcí, které reprezentoval třeba německý Tiger, zůstal však malou, ale schopnou obrannou silou. V roce 1944 bylo v aktivní službě více než 200 L-60.

Taktéž se stal jednou z nejvíc vyvážených zbraní ze Švédska. V roce 1936 se začal prodávat do zemí, jako bylo například Irsko, Rakousko, a v Maďarsku byla pro tank vyrobena dokonce i licenční verze tanku pod názvem 38M Toldi.

                     

L-60 se rovněž stal jedním z nejdéle sloužících tanků v historii. Ze švédské výzbroje byl vyřazen v roce 1957, ale rok předtím Švédsko dodalo 25 kusů Dominikánské republice. Během zdejší občanské války v roce 1965 byly tři tanky L-60 zničeny. V roce 1968 byly stávající L-60 převeleny pod prezidentskou gardu, přičemž poslední L-60 byl vyřazen až v roce 2001.

 

Zdroje: Warhistoryonline.com,  tanks-encyclopedia.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace