Stylový dvoutrupý stíhač měl název F-82 Twin Mustang. Poslední pístový stíhací letoun ,,bodoval" v Koreji

Stylový dvoutrupý stíhač měl název F-82 Twin Mustang. Poslední pístový stíhací letoun ,,bodoval&quote; v Koreji
Autor fotografie: USAF, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: F-82 Twin Mustang
22 / 07 / 2023, 16:30

F-82 Twin Mustang představoval dvoutrupou konstrukci letounu, která propůjčila stroji nezvyklý tvar. Jednalo se o poslední pístový stíhací letoun, který si objednalo americké letectvo.

Zajímavý design letounu vycházel z legendárního stíhacího stroje dlouhého doletu P-51 Mustang, za nímž stála rovněž společnost North American Aviation. Na světě tak byla posléze originálně pojatá dvoutrupá konstrukce, která měla v blížícím se korejském konfliktu osvědčit své schopnosti. Jednalo se navíc o poslední pístový stíhací letoun, jehož výrobu si americké letectvo objednalo.

Letoun byl původně vyvíjen jako dálkový stíhací letoun, přičemž později vznikla rovněž jeho noční stíhací verze. První let stroje se uskutečnil 15. června 1945. Protože se osvědčil, byl následující rok zařazen do služby USAF. Vzniklo hned několik verzí tohoto stíhače - P-82B, P-82C, P-82D, P-82E či F-82F/G/H. Celkem se vyrobilo 270 kusů stíhače, v roce 1947 USAF koupila 250 Twin Mustangů v době, kdy propukala studená válka.

Letoun o posádce 2 lidí mohl dosáhnout nejvyšší rychlosti 740 km/h (ve výšce 7 400 m), maximální vzletová hmotnost činila 11 632 kg, dostup stroje byl 11 a dolet 3 605 km. Pohonnou soustavu tvořily dva motory Allison V-1710-143/145 o výkonu 1 200 kW. Pokud se zaměříme na výzbroj F-82, byl vybaven 6 kulomety M3 Browning ráže 12,7mm, 25 neřízenými raketami 127 mm, stíhač mohl nést až 1 900 kg pum. I přes značnou hmotnost a velikost byl Twin Mustang dobře vyzbrojeným a rychlým ,,dogfighterem".

P-82/F-82 měl být zanedlouho nasazen v Korejské válce, jež vypukla v roce 1950. Zajímavostí je, že právě tento stroj měl tu ,,čest" zaznamenat první tři spojenecké sestřely a stal se platným letounem v tomto ,,horkém" konfliktu, do nejž přerostla studená válka. Během Korejské války si připsal Twin Mustang na konto celkem 20 nepřátelských letounů - 4 ve vzduchu a 16 na zemi.

Ještě během korejského konfliktu, v roce 1952, se Twin Mustangy přesunuly do Japonska, kde měly být upraveny jako F-82H, aby mohly vykonávat službu v arktických podmínkách. Většina těchto strojů měla sloužit jako stíhací doprovod strategických bombardérů B-36 Peacemaker při případném útoku na Sovětský svaz.

Zbývající letouny pak sloužily na Aljašce do roku 1953, kdy byly vyřazeny ze služby pro nedostatek náhradních dílů a značné opotřebování. Twin Mustangy tak přepustily místo technologicky vyspělějším letounům, jako byl například další slavný americký letoun F-86 Sabre.

 

Zdroj: history.com

Tagy článku