Suchoj T-4 měl být ničitelem letadlových lodí, ,,zabily" ho však pomluvy Tupoleva

Suchoj T-4 měl být ničitelem letadlových lodí, ,,zabily&quote; ho však pomluvy Tupoleva
Autor: Samantha Cristoforetti|Popisek: T-4 v leteckém muzeu Monino
08 / 04 / 2018, 16:30

Bombardér navržený kanceláří Suchoj, která je známá svými stíhačkami, se ohrožením pro americké letadlové lodě nikdy nestal. ,,Zabily" ho totiž pomluvy Tupoleva a zpoždění projektu.

Horká 60. léta minulého století se nesla ve znamení obavy obou velmocí, že ta druhá zaútočí první. Spojené státy poučené 2. světovou vybudovaly mocné námořní svazy obklopující letadlové lodě. SSSR v tomto nebyl schopen konkurovat a tak hledal způsob, jak letadlovou loď zlikvidovat.

Psali jsme: Největší a nejtěžší stíhač světa: Tu-128

Protože na tento úkol sovětské hladinové loďstvo nemělo, mělo se o svazy obklopující SSSR postarat letectvo. Starší stroje se totiž i díky novému palubnímu letounu Phantom F-4 nebyly schopny přiblížit na vzdálenost, odkud by mohly svaz zasáhnout. Cílem byl tedy nový bombardér schopný nést protilodní rakety vyzbrojené konvenční nebo jadernou hlavicí. Protože sovětské vedení vědělo o plánech USA na letouny s rychlostí přesahující Mach 3, měl i tento nový sovětský bombardér dosahovat podobných rychlostí.

Psali jsme: Video: Největší a nejrychlejší americký bombardér XB-70 Valkyrie

Z několika návrhů kanceláří Tupolev, Jakovlev a Suchoj vzešel v roce 1962 jako vítězný návrh Suchoje s názvem T-4, jehož titanovo-ocelový trup měl umožňovat lety rychlostí přes 3 000 km/h. V rámci utajení projektu byl stroj označen jako číslo 100. Konstruktéři a lidé co na něm pracovali, mu dali přezdívku „sotka“.

Sukhoi T-4

Problémů se stavbou bylo mnoho, počínaje například chybějícím materiálem zasklení kabiny, který by byl schopen odolávat rychlostem 3 000 km/h a proto se nakonec aplikovalo řešení sklopné přídě, která se ve vysokých rychlostech zdvihla, a pilot sovětského stroje letěl výhradně podle přístrojů!

SUKHOI T-4 | MONINO-RUSSIA

Stavba prototypu začalo v prosinci roku 1965 a první let se uskutečnil až po dlouhých sedmi letech, 22. srpna 1972. Letoun vzlétl pod pevnou rukou hrdiny Sovětského svazu V.S. Iljušina a dojmy byly veskrze pozitivní. Bohužel celý projekt měl značné zpoždění a pletichaření Tupoleva, který stroj od Suchoje pomlouval, kde mohl, dalšímu vývoji taky nepomohlo. Tupolev slíbil dodat rychleji svůj Tu-22M, což se sice nepovedlo, ale známost s ministrem obrany Grečkem se ukázala jako důležitější, než technické parametry.

Psali jsme: S Migem za svobodou

Definitivně byl projekt Sotky zabit vývojem „Bílé labutě“ Tu-160, která byla reakcí na americký strategický bombardér B-1. Nařízením č. 38 ministerstva leteckého průmyslu dne 28. ledna 1976 byl projekt T-4 Sotka ukončen.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

Technické parametry T-4

Délka letounu 44.5 m
Výška letounu 11.2 m
Rozpětí křídel 22.7 m
Plocha křídel 295.7 m2
Maximální vzletová hmotnost 135 000 kg
Normální vzletová hmotnost 114 000 kg
Hmotnost prázdného letounu 55 600 kg
Bojový dolet /vypočítaný/ 3 000 km
Maximální rychlost 3 200 km/h
Max. dosažená rychlost 3 000 km/h
Dostup /vypočítaný/ 25 000 m
Délka vzletu 950-1 050 m
Délka přistání s brzdícím padákem 800-900 m
Počet motorů 4
Tah jednoho motoru 135 kN
Tah jednoho motoru s forsáží 161 kN
Počet členů osádky 2

Zdroj: Military.cz, ruslet.webnode.cz

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace