Supertěžký tank FCM F1 – 145tunový šílený sen francouzských generálů

Supertěžký tank FCM F1 – 145tunový šílený sen francouzských generálů
Popisek: Mockup tanku FCM F1
10 / 01 / 2020, 11:00

Francie trpěla před začátkem 2. světové války zoufalým nedostatkem moderní vojenské techniky, těžké tanky Char B1 pocházely ideově z půlky 20.let. Proto v roce 1939 vznikl požadavek na vývoj supertěžkého tanku.

Sen francouzských generálů na prolomení nepřátelských pozic měla dodat jedna z firem FCM a ARL. Poslední z návrhů firmy ARL měl dva kanony, jeden ráže 105 mm a druhý ráže 47 mm, výzbroj by byla doplněna kulomety. Hmotnost monstra by dosahovala 145 tun a o pohon se měly starat 2 motory, každý o výkonu 500 ps. Délka tanku byla neuvěřitelných 12 metrů, aby byl schopen překonávat zákopy široké 7 metrů, označení bylo Tracteur C. Než došlo ke skončení projektu vzhledem k vyspělosti konkurenčního projektu od FCM, byla částečně vyrobena dřevěná maketa.

Pro zajímavost - jedna z prvních variant měla být vybavena variantně plamenometem.  

Návrh tanku od ARL

FCM navrhla mnohem vyspělejší dvouvěžový tank se dělovými věžemi v superpozici, aby si nepřekážely během palby. Hlavní dělová věž byla vybavena kanonem ráže 90 mm, menší kanonem 45 mm. Vznikl ale i návrh silnější verze s kanony 105 a 75 mm. Dále měl být tank vyzbrojen 6 kulomety proti živé síle a dvěma děly ráže 20 mm.

FCM - F1

Monstrum od FCM bylo o něco lehčí, vážilo 140 tun a o jeho pohyb se měly starat dva motory o celkovém výkonu 1 100 ps a na silnici mělo tank dosáhnout rychlosti 24 km/h.

27. dubna 1940 podepsala armáda kontrakt s FCM na první sérii o 12 kusech tanků, ale útok Německa 10. května 1940 tyto nereálné sny ukončil. F1 ale vznikl alespoň jako dřevěný mockup v měřítku 1:1.

 

Zdroj: Ivo Pejčoch, Těžké tanky, www.chars-francais.net, www.aviarmor.net

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace