Landkreuzer P. 1000 Ratte - Tisícitunové nacistické monstrum mělo nahánět strach. Nakonec projekt ,,zařízl" Hitlerův nejlepší přítel

Landkreuzer P. 1000 Ratte - Tisícitunové nacistické monstrum mělo nahánět strach. Nakonec projekt ,,zařízl&quote; Hitlerův nejlepší přítel
Autor: warhistoryonline.com|Popisek: Landkreuzer P. 1000 Ratte
29 / 02 / 2020, 17:30

Třetí říše během 2. světové války stála za mnoha projekty, o nichž byla přesvědčená, že mohou znamenat ,,rozdílovou zbraň" na bojišti. Jedním z nerealizovaných projektů, ale o to více ambicióznějších, byl návrh supertěžkého tanku Landkreuzer P. 1000 Ratte (,,Krysa").

Landkreuzer P. 1000 Ratte byl návrh na postavení supertěžkého tanku s úctyhodnými parametry, velmi silným pancéřováním a hmotnosti 1000 tun. Vozidlo mělo překonat snad vše, co tehdejší technické možnosti umožňovaly. Adolf Hitler, který byl přímo posedlý nereálnými představami o ,,zázračné" technice, která měla zvrátit později vývoj války, se nadchnul na počátku 40. let pro projekt obřího supertěžkého tanku.

Za projektem vozidla stál ředitel Kruppových závodů Edward Grotte, který jej konzultoval s ministrem zbrojního průmyslu Albertem Speerem a koncem roku 1942 vznikly první nákresy tankového monstra. Sám Hitler nazval koncept ,,Krysa". 

Slavná továrna na parametrech vozidla rozhodně nešetřila. P. 1000 Ratte měl mít délku stěží uvěřitelných 35 metrů, 14 metrů na šířku a 11 metrů na výšku. Když si porovnáme ,,Krysu" s jiným projektem supertěžkého tanku Panzerkampfwagen VIII Maus, zjistíme, že ten se nedal Ratte vůbec rovnat. ,,Myš" o hmotnosti necelých 190 tun byla 10,9 m dlouhá a ,,jen" 3,76 m široká. Nový supertěžký tank tak měl být pětkrát těžší než ,,Myš". Z velkorysé hmotnosti ,,ubraly" tanku 300 tun zbraně a 200 tun pancéřování a konstrukce.

Na druhou stranu rozměry navržené konstruktéry z Kruppových závodů již byly tak nadsazené (délka 35 m, hmotnost 1 000 tun), že projekt vzbuzoval pochybnosti o reálné praktičnosti, zda je možno vůbec takového obra postavit, a pokud ano, aby byl na bojišti funkční. Stroj měl mít vzhledem ke svým rozměrům také velmi početnou posádku, která se měla pohybovst od 21 do 36 lidí. Pro pohon ,,Krysy" bylo určených osm námořních vznětových 12válcových motorů Daimler-Benz MB501 (alternativně dva 24válcové námořní vznětové motory MAN V12Z32/44) o výkonu 2 000 koní. Maximální rychlost měla činit 40 km/h a dojezd 190 km.

Samostatnou kapitolu pak tvoří zbraňová výzbroj. Tu měly zajišťovat dvě námořní děla ráže 280 mm SK C/34, které byly namontovány v upravené věži. Jako sekundární výzbroje měly sloužit protitankové dělo ráže 128 mm, dva kulomety ráže 15 mm Mauser MG 151/15 a rovněž osm protiletadlových děl Flak 38 ráže 20 mm.

Projekt měl však mnoha úskalí, které souvisely bezprostředně s ,,velkolepými" rozměry tanku. Především panovaly reálné obavy, že Ratte nebude moci přejíždět přes mosty, protože ty se mohly pod tíhou vozidla jednoduše zřítit. Vznikla také naléhavá potřeba speciálních prostor pro skladování tak velkého vozidla. Především však ,,Krysa" vzhledem ke svým obřím parametrům byla zranitelná pro vzdušné bombardování a dělostřeleckou palbu. Proto se v roce 1943 rozhodl Albert Speer, kterého Hitler považoval za svého ,,nejlepšího přítele", projekt zrušit. Nevznikl tedy ani prototyp supertěžkého tanku.

Ratte se tak zařadil po bok neúspěšných, ale o to více ambicióznějších konceptů superzbraní, které měly pomoci Hitlerovi vyhrát válku.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace