Švédská jaderná ponorka A11-A. Projekt, který málem skončil katastrofou

Švédská jaderná ponorka  A11-A. Projekt, který málem skončil katastrofou
Autor: Screenshot YouTube
16 / 09 / 2019, 13:00

Švédsko pracovala na designu nové jaderné ponorky od roku 1957. Projekt však nebyl doveden do konce kvůli příliš velkým rizikům.

Je obtížnější si představit u Švédska, že tato země někdy uvažovala o stavbě jaderných ponorek. A přece se tak stalo v padesátých letech. Prvními moderními ponorkami byla třída Sjöormen (A 11), jejíž vývoj začal v roce 1954. Nicméně v roce 1957 měla vzniknout v časech studené války malá ,,experimentální" jaderná ponorka s názvem A11-A.

Bylo to v době, kdy si Švédsko pohrávalo s myšlenkou na stavbu jaderných ponorek. Nutno podotknout, že zůstalo pouze u plánu, protože samotná ponorka, tak, jak byla navržena, představovala bezpečnostní riziko.  Ponorka A11-A měla být menším plavidlem o délce zhruba 50 metrů. Na svou dobu však měla poměrně pozoruhodný design s některými zajímavými ,,prvky", jaké představovaly například hydroplány připevněné na trup ponorky.

Původní design plavidla počítal se šesti torpédovými rourami v otáčejím se odpalovači, který vypouštěl dvě torpéda najednou. Podle plánů designerů však nešlo torpéda znovu nabíjet, což byl pro útočnou sílu ponorky limitující faktor. 

Hlavním problémem ponorky však prvků byl její jaderný reaktor, respektive jeho ochrana. Ta zdaleka nebyla dostatečná. Boky jaderného reaktoru byly minimálně chráněny a reaktor samotný nebylo možné provozovat v přístavu.

Další nevýhodou ponorky byla fakt, že se člověk nemohl příliš dlouho zdržet ve strojovně umístěné v zadní části plavidla blízko reaktoru. Pokud by tam strávil člen posádky přes 3 a půl hodiny, byl by pak vystaven silné radiaci. Plány ponorky se tak nevypořádal hlavně s těmito problémy, které mohly být i pro posádku nebezpečné.

Proto z projektu v roce 1962 nakonec sešlo, představoval příliš velká rizika a malá jaderná ponorka s těmito nástrahami by stejně nenašla své využití.  Švédsko se pak orientovalo na ,,standardní" diesel-elektrické ponorky.

 

Zdroj: warisboring.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace